چالش‌ها و نیازهای پیش روی دانشجویان در حوزه فرزندآوری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 تربیت مدرس

3 دانشجوی زیست شناسی

10.22051/jwfs.2024.44902.3019

چکیده

با توجه به تطبیق سن باروری با سن تحصیل و افول آن پس از اتمام تحصیلات عالیه، نیاز است به فرزندآوری دانشجویان در حین تحصیل توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. این مقاله به‌طور خاص بر نگرش‌ها و چالش‌های دانشجویان نسبت به مسئله فرزندآوری متمرکز است. گردآوری داده‌ها طی دو مرحله انجام شد؛ در مرحله اول با ۱۵ دانشجو مصاحبه عمیق نیمه ساخت‌یافته انجام گرفت. در مرحله بعد با استفاده از یافته‌های اولیه سؤالات جدیدی تدوین و در قالب پرسشنامه الکترونیک در فضای مجازی (گروه‌های دانشگاهی) منتشر شد و ۶۰ پاسخ معتبر دریافت شد. داده‌ها بر مبنای الگوی تحلیل مضمون آترید استرلینگ در یک فرآیند رفت و برگشتی کدگذاری شدند. درروند تحلیل ۷۵ مضمون پایه‌ای، ۸ مضمون سازمان دهنده و ۲ مضمون فراگیر شناسایی شدند. مضامین فراگیر «ضرورت فرزند آوری از نگاه دانشجویان» و «موانع و نیازهای دانشجویان درزمینهٔ فرزند آوری» هستند. ذیل مضمون اول چهار مضمون سازمان دهنده‌ی«انگیزه‌های فردی»، «انگیزه‌های خانوادگی»، «انگیزه‌های اجتماعی» و «انگیزه‌های دینی» و ذیل مفهوم دوم، پنج مضمون سازمان دهنده‌ی «نیازهای اقتصادی»، «نیازهای فرهنگی»، « نیازهای روانی»، «نیازهای حوزه سلامت» و «نیازهای تسهیلاتی- حمایتی» قرار دارد. درنهایت با مرور سیاست‌ها و قوانین موجود و استفاده از تجربه دانشگاه‌های دوستدار خانواده در جهان راهکارهایی برای ارتقاء وضعیت فرزندآوری در این قشر ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Challenges and needs facing students in the field of childbearing

نویسندگان [English]

  • fateme malekkhani 1
  • zahra bidaki 2
  • zahra malekkhani 3

1 university of tehran

2 tarbiat modares

3 payamnoor university

چکیده [English]

Considering the matching of reproductive age with the age of education and its decline after the completion of higher education, there is a need to pay special attention to having children while studying. This article specifically focuses on the attitudes and challenges of students towards the issue of having children. Data collection was done in two stages; In the first stage, an in-depth semi-structured interview was conducted with 15 students. In the next step, using the initial findings, new questions were formulated and published in the form of an electronic questionnaire in the virtual space (university groups) and 60 valid answers were received. The data were coded based on Atreid Stirling's thematic analysis model in an iterative process. In the process of analysis, 75 basic themes, 8 organizing themes and 2 inclusive themes were identified. The overarching themes are "necessity of having children from the perspective of students" and "obstacles and needs of students in the field of having children". Under the first theme, four organizing themes are "individual motivations", "family motivations", "social motivations" and "religious motivations", and under the second concept, five organizing themes are "economic needs", "cultural needs", "psychological needs", There are "needs in the field of health" and "facilitation-support needs". Finally, by reviewing the existing policies and laws and using the experience of family-friendly universities in the world, solutions were presented to improve the status of having children in this group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student
  • childbearing
  • challenges
  • obstacles
  • family friendly university