اخلاق تشریع کیفر برای بانوان در فقه امامیه

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه بزرگمهر قائنات، قائن، ایران

2 دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

یکی از چالش­ها و شبهاتی که امروزه، فراروی آموزه­ ها­ی شرعی قرارگرفته، این است که گفتمان و الگوی اسلام، نگاهی جانب‌دارانه به حقوق مردان داشته و درزمینه‌ی حقوق زنان با نوعی تبعیض و جنسیت­زدگی همراه است. مدعیان چنین دیدگاهی با پیش کشیدن مصادیقی از احکام فقهی که در بادی امر، موهم رَواداشت تبعیض است، سعی در مدلل کردن نظریه خود نموده­ اند. جستار حاضر درصدد است تا در راستای رفع شبهه مزبور در حوزه حقوق کیفری، به تبیین سیستم حقوقی اسلام در تشریع کیفر برای زنان بپردازد. این پژوهش به­ شیوه توصیفی-تحلیلی بوده و ضمن بیان مبانی اخلاقی ناظر بر تشریع مجازات­ ها برای زنان در فقه امامیه به ارائه احکام کیفری خاص زنان در ارتباط با تشهیر، تبعید، هم‌جنس‌گرایی، ارتداد، کیفیت اجرای حدّ، محل نگهداری محکومان و تاخیر در مجازات در شرایط خاص که با عنایت به مبانی مزبور وضع‌شده‌اند پرداخته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که تشریع مجازات برای زنان در اسلام بر پایه دو مبنای نگاه کرامت ­محور به زن و رعایت عدالت صورت گرفته و اسلام در حوزه حقوق کیفری، نه‌تنها نگاه جانبدارانه ­ای به‌مردان ندارد بلکه از برخی احکام وضع‌شده این‌گونه به دست می­آید که سعی در تسهیل و تخفیف مجازات برای زنان است؛ قابل‌ذکر است که از منظر پژوهش فرارو، وجود چنین تفاوت­ هایی نه‌تنها حکایت از تبعیض در تشریع ندارند؛ بلکه از اخلاق و عدالت در قانون­گذاری نشئت‌گرفته و با توجه به ویژگی­ های متفاوت ژنتیکی و روحی غیرقابل‌انکار موجود میان زن و مرد، در آموزه ­های شریعت ورود یافته ­اند.

تازه های تحقیق

نتایج پژوهش حاکی از این است که تشریع مجازات برای زنان در اسلام بر پایه دو مبنای نگاه کرامت ­محور به زن و رعایت عدالت صورت گرفته و اسلام در حوزه حقوق کیفری، نه‌تنها نگاه جانبدارانه ­ای به‌مردان ندارد بلکه از برخی احکام وضع‌شده این‌گونه به دست می­آید که سعی در تسهیل و تخفیف مجازات برای زنان است؛ قابل‌ذکر است که از منظر پژوهش فرارو، وجود چنین تفاوت­ هایی نه‌تنها حکایت از تبعیض در تشریع ندارند؛ بلکه از اخلاق و عدالت در قانون­گذاری نشئت‌گرفته و با توجه به ویژگی­ های متفاوت ژنتیکی و روحی غیرقابل‌انکار موجود میان زن و مرد، در آموزه ­های شریعت ورود یافته ­اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Ethics of Legislation to Punish Guilty Women in Imami Jurisprudence

نویسندگان [English]

  • ali mohamadian 1
  • Batoul Salahshour 2

1 Faculty member of the Department of Jurisprudence and Law, Bozorgmehr Ghaenat University, Qaen, Iran

2 PhD student, at Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad,Iran

چکیده [English]

one of the challenges that sharia is facing is the claim that Islam has a biased view towards men's rights. and there is gender discrimination against women in Islamic law. The claimants have tried to justify their theory by presenting examples of jurisprudential rulings that at first seem to be discriminatory. In order to respond to this challenge in the field of criminal law, the Islamic legal system in the field of legislation to punish guilty women has been explained. This study has been conducted using a descriptive-analytical method and after explaining the moral principles of legislation to punish guilty women in Islamic jurisprudence, women's specific criminal sentences in the field of public disclosure, expulsion, homosexuality, apostasy, the quality of the Hadd, the place of detention and delay in punishment in special circumstances have been stated. It,s found that the legislation of punishment for women in Islam is based on the two principles: a dignified view of women and the observance of justice. it is found that Islamic Criminal law not only does not have a biased view of men but it can be seen from some of the rulings that this law seeks to facilitate and mitigate punishment for women. The purpose of the study is to show that differences and distinctions in the rulings don't indicate that the rulings of the Shari'a are discriminatory; rather, what can be acknowledged is that some Shari'a rulings are different between men and women because they differ in biological and psychological characteristics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Woman
  • man
  • gender
  • jurisprudential rules
  • ethics

Extended Abstract

Background and Purpose

Nowadays, one of the challenges that sharia is facing is the claim that Islam has a biased view towards men's rights, and there is gender discrimination against women in Islamic law. The claimants have tried to justify their theory by presenting examples of jurisprudential rulings that at first seem to be discriminatory. In order to respond to this challenge in the field of criminal law, the Islamic legal system in the field of legislation to punish guilty women has been explained. So, after explaining the moral principles of legislation to punish guilty women in Islamic jurisprudence, the criminal rules that are different between men and women have been examined, and the reasons for such rules have been explained. The purpose of the study is to show that differences and distinctions in the rulings do not indicate that the rulings of the Shari'a are discriminatory; rather, what can be acknowledged is that some Shari'a rulings are different between men and women because they differ in biological and psychological characteristics.

 

Literature Review

In recent years, research has been conducted on the general terms of women's rights and defending the Sharia teaching in this field which have often been explains in detail rulings such as permitting polygamy, the blood money of a woman which is half the blood money of a man, prohibition of some jobs such as being a judge for women, etc, which have created a suspicion that Islam has a biased view towards men's right. However, this study focuses on the jurisprudential heritage in order to explain the Islamic approach to women’s rights in criminal law and it analyzes this subject based on ethical and fair principles. The authors searched in reputable scientific databases and didn't find any research that had inductively collected the stances of the debate with an analytical and problem-oriented view and presented the moral and intellectual reasons for the rulings by referring to the opinions of thinkers. An article entitled "Discrimination on Women's Punishment in Jurisprudence and the Rules of Iran" has been written, which only addresses examples of women's criminal sentences and does not say anything about the general principles of punishment for women in Islamic jurisprudence. However, in the present study, at first, the moral principles of women's criminal sentences have been explained and then examples of the sentences that have been imposed based on these principles, have been stated. In addition, some of the examples presented in the present article, such as the quality of execution of the sentence and the place of detention of convicts, were not discussed in that article. Another point is that in the present article, examples have been analyzed based on ethics and justice, and in this article, there are jurisprudential arguments and different aspects of the discussion. In other the novelty of this article is that so far there has been no research in the Islamic legal system on the punishment of delinquent women that has been explained on the basis of ethics and justice.

 

Method

This study has been conducted using a descriptive-analytical method based on library resources. The type of the study is inductive and is organized by studying the written jurisprudential heritage and extracting women’s criminal sentences through the opinions of Imami jurists. The author has introduced the rulings in which the Islamic penal system differentiates between men and women and has tried to present the moral and intellectual aspects of these rulings and distinctions to the extent of human understanding.

Results

In this study, the ethical principles governing the legislation of punishments for women in Imami jurisprudence have been explained and women's specific criminal sentences in the field of public disclosure, expulsion , homosexuality, apostasy, the quality of the Hadd, the place of detention and delay in punishment in special circumstances have been stated. it is found that the legislation of punishment for women in Islam is based on the two principles: a dignified view of women and the observance of justice. Also it is found that Islamic Criminal law not only does not have a biased view of men but it can be seen from some of the rulings that this law seeks to facilitate and mitigate punishment for women.

 

Conclusion

Results sugget that some differences in criminal sentences imposed on women and men not only does not indicate discrimination in legislation, but also they originated from morality and justice in legislation and have entered into the teachings of the Shari'a due to the different undeniable genetic and psychological characteristics of men and women.

 

Ethical Considerations

 

Compliance with ethical guidelines 

This article has completely followed the ethics of publishing and has avoided such things as plagiarism, misbehavior and forgery. Also, this article has not been published elsewhere before and has not been submitted to another publication at the same time.

Funding: This article is not sponsored by any center. The authors did not receive any payment for this paper, and there is no commercial interest in this regard.

Authors’ contribution: Dr. Ali Mohammadian, is the first author of this article and Ms. Batoul Salahshour, is the second and corresponding author.

Conflict of interest: This research does not directly or indirectly conflict with the interests of any real or legal person.

Acknowledgments: Considering the use of comprehensive Ahl al-Bayt jurisprudence software to access jurisprudential sources, we would like to thank the Computer Research Center for Islamic Sciences, which has facilitated access to jurisprudential resources by providing useful and practical software.

قرآن کریم
ابن ادریس، محمد بن منصور. (1410ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
ابن زهره، حمزة بن على. (1417ق). غنیة النزوع إلى علمی الأصول و الفروع. قم: مؤسسه امام صادق(ع).
‏ابن فارس، احمد بن زکریا. (1404ق). معجم مقائیس اللغه. قم:  انتشارات دفتر تبلیغات ‏اسلامى.
ابن منظور، محمدبن­مکرم. (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار الفکر.
اردبیلى، احمد بن محمد. (1403ق). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
بروجردی، آقا حسین طباطبایى. (1429ق). منابع فقه شیعه. تهران: فرهنگ سبز.
بستان، حسین. (1388)، اسلام و تفاوت­های جنسیتی در نهادهای اجتماعی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوهرى، اسماعیل بن حماد. (1410ق). الصحاح-تاج­اللغة و صحاح­العربیة. بیروت: دارالعلم للملایین.
ح‍رع‍ام‍ل‍ی‌، م‍ح‍م‍دب‍ن‌ ح‍س‍ن‌. (‏1409ق). ت‍ف‍ص‍ی‍ل‌ وس‍ائ‍ل‌ ال‍ش‍ی‍ع‍ه‌ ال‍ی‌ ت‍ح‍ص‍ی‍ل‌ م‍س‍ائ‍ل‌ ال‍ش‍ری‍ع‍ه‌. قم: مؤسسه آل­البیت علیهم­السلام.
خمینى، سید روح اللّه موسوى. (بی­تا). تحریر الوسیلة. قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم.
خویى، سیدابوالقاسم. (1422ق). مبانی تکملة المنهاج. قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی.
روحانی، سیدصادق. (1412ق). فقه الصادق(ع). قم: دارالکتاب-مدرسه امام صادق(ع).
سبحانی تبریزی، جعفر. (1369). پرسش­ها و پاسخ­ها. تهران: موسسه سیدالشهداء.
سبزوارى، سید عبدالأعلى. (1413ق). مهذّب الأحکام. قم: مؤسسه المنار.
سلار دیلمى، حمزة بن عبد العزیز. (1404ق)، المراسم العلویة و الأحکام النبویة. قم: منشورات الحرمین.
شهید ثانى، زین الدین بن على. (1410ق). الروضة البهیة فی شرح اللمعة ‏الدمشقیة. قم: داورى.
شهید ثانى، زین الدین بن على. (1413ق)، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
صرامی، سیف­الله. (1376)، احکام مرتد از دیدگاه اسلام و حقوق بشر. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
صدر، شهید، سید محمد. (1420ق)، ما وراءالفقه، بیروت: دار الأضواء للطباعة و النشر و التوزیع.
طباطبایی حائرى، سید على بن محمد، (1418ق)، ریاض المسائل، قم: مؤسسه آل البیت.
طبسى، نجم الدین. (1427ق)، زندان و تبعید در اسلام. قم: انتشارات صفحه‌نگار.
طوسى، محمد بن حسن. (1407ق). الخلاف، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
طوسى، محمد بن حسن. (1387ق). المبسوط فی فقه الإمامیة، تهران: المکتبة المرتضویة.
طوسى، محمد بن حسن. (1400ق). النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوى، بیروت: دار الکتاب العربی.
علامه حلی، حسن بن یوسف. (1410ق)، إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
علامه حلی، حسن بن یوسف. (1413ق)، مختلف الشیعة فی أحکام الشریعة، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
فاضل لنکرانى، محمد. (1422ق)، تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة-الحدود، قم: مرکز فقهى ائمه ‏اطهار.
فاضل هندى، محمد بن حسن. (1416ق)، کشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحکام، ‏‏قم: دفتر انتشارات اسلامى.
فخرالمحققین، محمد بن حسن بن یوسف. (1387ق)، إیضاح الفوائد، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
فیض کاشانی، محمد محسن ابن شاه مرتضى. (1419ق)، رسائل فیض کاشانى، تهران: مدرسه ‏عالى شهید مطهرى.
قربانی لاهیجی، زین العابدین. (1383)، اسلام و حقوق بشر. تهران: سایه.
کلینى، محمد بن یعقوب. (1407ق)، الکافی(ط- الإسلامیة). تهران: دارالکتب الإسلامیة.
گلپایگانى، سیدمحمدرضا موسوى. (1412ق)، الدر المنضود فی أحکام الحدود. قم: دار القرآن الکریم.
لنگرودی، محمدجعفر. (1378)، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش.
ماوردی، ابوالحسن علی بن محمد. (1419ق). الحاوی الکبیر فی فقه الإمام الشافعی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
متقی هندی، علی بن حسام­الدین. (1419ق)، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت: دارالکتب العلمیة.
مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى. (1410ق)، بحار الأنوار، بیروت: مؤسسة ‏الطبع و النشر.
مجلسى دوم، محمدباقر بن محمدتقى. (1418ق)، حدود و قصاص و دیات، تهران: مؤسسه نشر آثار اسلامى.
محقق حلی، جعفر بن حسن. (1418ق)، المختصر النافع فی فقه الإمامیة، قم: مؤسسة المطبوعات الدینیة.
محقق حلی، جعفر بن حسن. (1408ق)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و ‏الحرام، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
مرعشى شوشترى، سید محمدحسن. (1427ق)، دیدگاه‌هاى نو در حقوق، تهران: میزان.
مشکینى، میرزاعلى. (1419ق)، مصطلحات الفقه. قم: نشر الهادی.
مطهری، مرتضی. (1387)، مجموعه آثار. تهران: صدرا.
مفید، محمّد بن محمد. (1413ق)، المقنعة. قم،:کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
مکارم شیرازى ، ناصر.(1427ق)، دائرة المعارف فقه مقارن. قم: انتشارات مدرسه امام على(ع).
منتظری، حسینعلى. (بی­تا)، کتاب الحدود. قم: انتشارات دار الفکر.
منتظری، حسینعلى. (1409ق)، مبانى فقهى حکومت اسلامى. قم: مؤسسه کیهان.
منتظری، حسینعلى. (1429ق)، مجازات‌هاى اسلامى و حقوق بشر. قم: ارغوان دانش.
منتظری، حسینعلى. (1427ق)، معارف و احکام بانوان. قم: انتشارات ‏مبارک.
موسوی اردبیلى، سیدعبدالکریم. (1427ق)، فقه الحدود و التعزیرات. قم: مؤسسة ‏النشر لجامعة المفید.
نجفى، محمدحسن. (1404ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نورى، میرزا حسین. (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. بیروت: مؤسسه آل البیت.
References
The Holy Quran
Allama Helli, H. (1992). Mokhtalif al-Shia' fi Ahkam al-Sharia. Qom: Islamic Publications Office (Text in Persian).
Ameli, M. (1988). Wasa'il al-Shia, Qom: Al-Bayt Foundation, peace be upon them (Text in Persian).
Ardabili, A. (1983). Majma 'al-Fa'ida wa al-Burhan. Qom: Islamic Publications Office (Text in Persian).
Fadhil Hindi, M. (1995), Kashf al-Latham wa al-Ibhām an Qawāʿid al-Aḥkām. Qom: Islamic Publications Office (Text in Persian).
Golpayegani, M.R. (1992). Al-Dar Al-Manzoud in the rules of Hudud. Qom: Dar Al-Quran Al-Karim (Text in Persian).
Ibn Idris, M. (1989). Al-Sarair, Qom: Islamic Publications Office (Text in Persian).
Ibn Manzoor, M. (1993). Lisan Al-Arab, Beirut: Dar al-Fikr (Text in Persian).
Johari, I. (1989). Al-Sahah, Beirut (Text in Persian).
Koleini, M. (1986). Al-Kafi, Tehran: Islamic Bookstore (Text in Persian).
Majlisi II, M. (1989). Bihar al-Anwar. Beirut: Printing and Publishing Foundation (Text in Persian).
Majlisi II, M. (1997). Hudud, Qisas and Diyat. Tehran: Institute for the Publication of Islamic Works (Text in Persian).
Makarem Shirazi, N. (2006). Encyclopedia of Contemporary Jurisprudence. Qom: Imam Ali School Publications (Text in Persian).
Marashi Shoushtari, M.H. (2006). New Perspectives on Law. Tehran: Mizan (Text in Persian).
Mohaqeq Helli, J. (1987). Sharia al-Islam fi Mashal al-Halal wa al-Haram. Qom: Ismaili Institute (Text in Persian).
Mohaqeq Helli, J. (1997). Al-Mukhtasar Al-Nafi 'Fi Fiqh Al-Imamiyya. Qom: Religious Press Foundation (Text in Persian).
Montazeri, H. A. (1989). Foundations of jurisprudence of Islamic government. Qom: Kayhan Institute (Text in Persian).
Montazeri, H. A. (2006). Ma'aref and Ahkam Banwan. Qom: Mubarak Publications (Text in Persian).
Montazeri, H. A. (2008). Islamic Punishments and Human Rights. Qom: Arqavan Danesh (Text in Persian).
Motahari, M. (2008). Collection of works. Tehra: Sadra (Text in Persian).
Mousavi Ardebili, A. (2006). Fiqh al-Hudood wa al-Ta'zeerat. Qom: Publishing Foundation for the Useful Society (Text in Persian).
Najafi, M. H. (1404). Javaher Al-Kalam. Beirut: Dar Al-Ihyaa Al-Tarath Al-Arabi (Text in Persian).
Nouri, Muhaddith, M. (1987). Mustadrak al-Wasa'il wa Mustanbat al-Masa'il. Beirut: Al-Bayt Foundation (Text in Persian).
Shahid Thani, Z. (1989). Al-Rawdah Al-Bahiyya, Qom: Davari Bookstore (Text in Persian).
Sobhani Tabrizi. J. (2017). Questions and Answers. Tehran: Seyed Al-Shohada Institute (Text in Persian).
Tusi, M. (1886). Al-Khalaf. Qom: Islamic Publications Office (Text in Persian).
Tusi, M. (1967). Extended in Imami jurisprudence. Tehran: Mortazavi Library (Text in Persian).
Tusi, M. (1980). Al- Nahayah fi Mujarad al-Fiqh wa al-Fatwi. Beirut: Dar Al-Kitab Al-Arabi (Text in Persian).