نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، عضو هیئت علمی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد ، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد ، ایران.
چکیده
تلاش این جستار تاملی بر سویههای معناساز در رفتار مصرفی کسانی است که به مزون لباس مراجعه می کنند. امروزه مقوله مصرف فراتر از مقوله رفع نیاز بوده و رفتارهای مصرفی با الگوها و نمادهای خاص خود، بیانکننده تمایلات و تفکرات افراد است. پژوهش حاضر به مطالعۀ رفتارهای مصرفی زنان در مزونهای شهر یزد میپردازد. روش تحقیق کیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل تماتیک با نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از زنان شهر یزد انجام شده است و فرآیند نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافته است. تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شدکه شامل 55 مفهوم و 26 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بدست آمد. نتایج نشان داد که بخشی از رفتارهای مصرفی زنان در مزون برساختی از ارزشهای سنتی و فرهنگی آنها بوده و در قالب مفهوم رفتار مصرفی باورمند تبیین شده است. ابعاد رفتار مصرفی باورمند شامل رفتار مصرفی مقتصدانه، مصرف قناعتمندانه و خود اثباتی را شامل می شود کنش ها و رفتارهای اقتصادی مردم هر جامعه با بسترهای تاریخی و فرهنگی آنها مرتبط بوده و از خرده فرهنگ ها، هنجارها، ارزش ها و در مجموع، از نوع سبک زندگی آنها تأثیر می پذیردبه نظر میرسد که یکی از مهمترین ویژگی در رفتار مصرفی جامعه مورد مطالعه اقتباس و تبعیت از نظام باورهای اخلاقی و اعتقادی مردم یزد بوده است.
تازه های تحقیق
نتایج نشان داد که بخشی از رفتارهای مصرفی زنان در مزون برساختی از ارزشهای سنتی و فرهنگی آنها بوده و در قالب مفهوم رفتار مصرفی باورمند تبیین شده است. ابعاد رفتار مصرفی باورمند شامل رفتار مصرفی مقتصدانه، مصرف قناعتمندانه و خود اثباتی را شامل می شود کنش ها و رفتارهای اقتصادی مردم هر جامعه با بسترهای تاریخی و فرهنگی آنها مرتبط بوده و از خرده فرهنگ ها، هنجارها، ارزش ها و در مجموع، از نوع سبک زندگی آنها تأثیر می پذیردبه نظر میرسد که یکی از مهمترین ویژگی در رفتار مصرفی جامعه مورد مطالعه اقتباس و تبعیت از نظام باورهای اخلاقی و اعتقادی مردم یزد بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Believing Consumer Behavior: A Fundamental Exploration of Women's Consumer Behavior Patterns in the Sewing Salons of Yazd
نویسندگان [English]
1 Assistant prof., Faculty in Sociology department, Yazd University, Yazd, Iran
2 Assistant prof. ,Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Master of Science in Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
The study's research is a reflection of the semantic aspects of consumer behavior in those who turn to clothing mesons. Today, the category of consumption goes beyond the category of meeting needs, and consumer behaviors with their specific patterns and symbols express the desires and thoughts of individuals. The present study studies the consumption behaviors of women in the mezons of Yazd city. The research method is qualitative and using the method of thematic analysis with targeted sampling, 30 women in Yazd city have been performed and the sampling process has continued until the data is saturated. Data analysis was performed using the content analysis technique, which included 55 concepts, 26 sub-themes, and 3 main themes. The results showed that some of the consumer behaviors of women in the mason were constructed from their traditional and cultural values and were explained in the form of the concept of believable consumer behavior. The dimensions of believable consumer behavior include authoritative consumer behavior, persuasive, and self-evident consumption. Their lifestyle influences It seems that one of the most important features in the consumer behavior of the studied society has been the adaptation and adherence to the system of moral and doctrinal beliefs of the people of Yazd.
کلیدواژهها [English]