رفتار مصرفی باورمند: کاوشی زمینه مند در الگوهای رفتار مصرفی زنان در مزون های شهر یزد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، عضو هیئت علمی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد ، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد ، ایران.

چکیده

تلاش این جستار تاملی بر سویه‌های معناساز در رفتار مصرفی کسانی است که به مزون لباس مراجعه می کنند. امروزه مقوله مصرف فراتر از مقوله رفع نیاز بوده و رفتارهای مصرفی با الگوها و نمادهای خاص خود، بیانکننده تمایلات و تفکرات افراد است. پژوهش حاضر به مطالعۀ رفتارهای مصرفی زنان در مزونهای شهر یزد میپردازد. روش تحقیق کیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل تماتیک با نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از زنان شهر یزد انجام شده است و فرآیند نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافته است. تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شدکه شامل 55 مفهوم و 26 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بدست آمد. نتایج نشان داد که بخشی از رفتارهای مصرفی زنان در مزون برساختی از ارزشهای سنتی و فرهنگی آنها بوده و در قالب مفهوم رفتار مصرفی باورمند تبیین شده است. ابعاد رفتار مصرفی باورمند شامل رفتار مصرفی مقتصدانه، مصرف قناعتمندانه و خود اثباتی را شامل می شود کنش ها و رفتارهای اقتصادی مردم هر جامعه با بسترهای تاریخی و فرهنگی آنها مرتبط بوده و از خرده فرهنگ ها، هنجارها، ارزش ها و در مجموع، از نوع سبک زندگی آنها تأثیر می پذیردبه نظر می‌رسد که یکی از مهمترین ویژگی در رفتار مصرفی جامعه مورد مطالعه اقتباس و تبعیت از نظام باورهای اخلاقی و اعتقادی مردم یزد بوده است.

تازه های تحقیق

نتایج نشان داد که بخشی از رفتارهای مصرفی زنان در مزون برساختی از ارزشهای سنتی و فرهنگی آنها بوده و در قالب مفهوم رفتار مصرفی باورمند تبیین شده است. ابعاد رفتار مصرفی باورمند شامل رفتار مصرفی مقتصدانه، مصرف قناعتمندانه و خود اثباتی را شامل می شود کنش ها و رفتارهای اقتصادی مردم هر جامعه با بسترهای تاریخی و فرهنگی آنها مرتبط بوده و از خرده فرهنگ ها، هنجارها، ارزش ها و در مجموع، از نوع سبک زندگی آنها تأثیر می پذیردبه نظر می‌رسد که یکی از مهمترین ویژگی در رفتار مصرفی جامعه مورد مطالعه اقتباس و تبعیت از نظام باورهای اخلاقی و اعتقادی مردم یزد بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Believing Consumer Behavior: A Fundamental Exploration of Women's Consumer Behavior Patterns in the Sewing Salons of Yazd

نویسندگان [English]

  • Manouchehr َAlinejad 1
  • Mohammad Mobaraki 2
  • Fatemeh Molaei 3

1 Assistant prof., Faculty in Sociology department, Yazd University, Yazd, Iran

2 Assistant prof. ,Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

3 Master of Science in Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

چکیده [English]


The study's research is a reflection of the semantic aspects of consumer behavior in those who turn to clothing mesons. Today, the category of consumption goes beyond the category of meeting needs, and consumer behaviors with their specific patterns and symbols express the desires and thoughts of individuals. The present study studies the consumption behaviors of women in the mezons of Yazd city. The research method is qualitative and using the method of thematic analysis with targeted sampling, 30 women in Yazd city have been performed and the sampling process has continued until the data is saturated. Data analysis was performed using the content analysis technique, which included 55 concepts, 26 sub-themes, and 3 main themes. The results showed that some of the consumer behaviors of women in the mason were constructed from their traditional and cultural values and were explained in the form of the concept of believable consumer behavior. The dimensions of believable consumer behavior include authoritative consumer behavior, persuasive, and self-evident consumption. Their lifestyle influences It seems that one of the most important features in the consumer behavior of the studied society has been the adaptation and adherence to the system of moral and doctrinal beliefs of the people of Yazd.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Believable Consuming Behavior
  • Socialization
  • women of yazd city
  • Mason
باکاک، رابرت. (۱۳۸۴). مصرف، ترجمه خسرو صبوری. تهران، شیرازه.
بهار، مهری. (۱۳۹۰). مصرف و فرهنگ. تهران، سمت.
بوردیو، پی‌یر. (۱۳۹۰). تمایز، نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر ثالث
بودریار، ژان. (۱۳۷۴). جامعه مصرفی، اسطوره‌ها و ساختارها، ترجمه پیروز ایزدی. تهران: نشر ثالث
چاوشیان، حسن. (۱۳۸۱). سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دورهٔ مدرنیتهٔ اخیر. رساله دکترای جامعه‌شناسی. به راهنمایی تقی آزاد ارمکی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
حاجی‌زاده میمندی مسعود و یوسفی، فریدون. (۱۳۹۲). بررسی برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با فرهنگ مصرف در میان شهر یزد. مطالعات راهبردی زنان، ۱۶(۶۱)، 271-231.
خادمیان، طلیعه. (۱۳۸۷). سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه ایی در حوزه جامعه شناسی فرهنگی و دیباچه‌ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان، تهران: مؤسسهٔ فرهنگی – هنری جهان کتاب.
رنجبریان، بهرام؛ ذبیح‌زاده، کاظم و  براری، مجتبی. (۱۳۹۰). بررسی الگوهای مصرفی دانشجویان دانشگاه اصفهان. مجله زن در توسعه و سیاست، 9(2)،۱۹۰-۱۶۳.
رحمت آبادی، الهام. (۱۳۹۰). شالودهٔ هویت اجتماعی در مدرنیتهٔ متأخیر» مجموعه مقالات سمینار الگوهای سبک زندگی ایرانیان، ایران، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
رفعت‌جاه، مریم. (۱۳۸۶). زنان و باز تعریف هویت اجتماعی. مجله جامعهشناسی ایران. 5(2): 160-133.
عسکری ندوشن، عباس؛ افشانی، سیدعلیرضا؛ ذاکری هامانه، راضیه و عسکری ندوشن، سمیه. (۱۳۹۰). تمایلات مصرفی زنان در شهر یزد. زن در توسعه و سیاست. 9(۲)، ۹۳-۱۱۶.
فاضلی، محمد. (۱۳۸۲). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق
فدرستون، مایک. (۱۳۸۰). زیبایی‌شناختی‌کردن زندگی روزمره، ترجمه مهسا کرم‌پور. فصلنامه ارغنون، ۱۹، ۲۱۷- ۱۸۷.
کوزر، لوئیس. (۱۳۸۲) زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات سمت.
کیویستو، پیتر. (۱۳۷۸) اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (۱۳۸۱) جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.
مایلز، استیونو، مالکوم مایلز. (۱۳۹۶) شهرهای مصرفی، ترجمه مرتضی قلیج و محمد حسین خطیبی بایگی. چاپ ۱، تهران: نیسا.
مرشدی، ابوالفضل و علی‌نژاد، منوچهر. (۱۳۹۸). بازشناسی اخلاق اقتصادی یزدیها در پرتو اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد
محمدپور، احمد. (۱۳۹۰). روش تحقیق ضد روش (مراحل و رویههای عملی در روش شناسی کیفی).تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
وبلن، توریستن. (۱۳۸۳). نظریه طبقه تن‌آسا. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
Durmaz, Y., & Tasdemir, A. (2014). A theoretical approach to the influence of social class on Consumer Behavior, American International Journal of Social Science,3(3), 25-34.
 Askari Nodooshan, A., & Afshani,S.A. , & Zakeri Hamaneh, Z., & Askari Nodooshan, S. (2011). Women's consumption tendencies in the city of Yazd. Women in Development and Politics (Women's Research, 9(2), 93-116 [In Persian].
Bahar, M. (2011). Consumption and culture, Tehran: Samat. [In Persian].
Baudrillard, J. (1995). Consumer society, myths and structures, (P. Yazdi, Trans). Tehran: Nashre sales. [In Persian].
Bokak, R. (2005). "Consumption”, (Kh, Sabouri, Trans). Tehran: Shirazeh, [In Persian].
Bourdieu, P. (2011). Distinction, social critique of test judgment (H.chavoshain, Trans). Tehran: nashre sales [ In Persian].
Campbell, C. (1987). The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Oxford: Basil Black well.
Chavoshian, H. (2002). Lifestyle and social identity: consumption and taste choices as social difference and similarity in recent modernity (Doctoral Dissertation). The University of Tehran, Tehran, Iran. [In Persian].
Fazeli, M. (2003). "Consumption and lifestyle", Qom:  Sobh Sadeg. [In Persian].
Federston, M. (2001)."Aesthetics of everyday life", (M. Karampour,Trans) Arghanoon Quarterly, 19, 217-187. [In Persian].
Giddens, A. (2002). "Sociology", (M. Sabouri,Trans) Tehran: Ney Publishing. [In Persian].
Hajizadeh meymandi.M. & Yousefi., F. (2013). A study of some social factors related to consumption culture in Yazd: Strategic studies of women, quarterly Journal of the Socio-Cultural Council of Women and Family1, 6, (61), 22. [In Persian].
Kiwisto, P. (1999). Fundamental thoughts in sociology. (M. Sabouri,Trans). Tehran: Ney Publishing. [In Persian].
Kozer, L. (2003). The life and thoughts of sociological elders. (M.Thalasi, Trans). Tehran: Samat Publications. [ In Persian].
Low,I & freeman, M. ( 2007 ). Fashion marketing to women in Kazakhstan. Journal of Fashion Marketing and Management 11(1), 41-55.
Miles, S. & Malcolm, M. (2017). "Consumer cities”(M. Qalij & M. Hossein Khatibi Baygi,Trans). Tehran: Nissa. [In Persian].
Mohammadpour,A. (2011) ."Anti-methodological research method 2 stages and practical procedures in qualitative methodology" Tehran: Sociologists Publications. [In Persian].
Morshedi, A.&. Alinejad, M. (2019). Recognition of Yazdi economic ethics in the light of resistance economy and sustainable development. Yazd: Yazd Management and Planning Organization [In Persian].
Rafatajah, M. (2007). Women and the definition of social identity. Iranian Journal of Sociology 5, (2), 133-160 [In Persian].
Rahmatabadi, E. (2011). Fundamentals of social identity in late modernity. Presented in The Proceedings of the Seminar on Iranian Lifestyle Patterns, Iran, Tehran: Institute for Strategic Research. [In Persian].
Ranjbarian, et al. (2011). A Study of consumption patterns of isfahan university students, Female Journal in Development and Politics (Women's Research), 9 (2), 190-163. [In Persian].
Cass. A. (2001). Consumer Self –Monitoring, Materialism and Involvement In Fashion Clothing. Australasian Marketing Journal, 9(1), 46-60.
Weblen, T. (2004). Theory of the Ton Asa Class (Farhang Ershad,Trans). Tehran: Ney Publishing.