نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشگاه الزهرا
2 علوم انتظامی امین
3 الزهرا
4 مدیرگروه دانشگاه تهران شمال
چکیده
تحقیق حاضر بمنظور شناسایی، اولویت بندی استراتژی های نشاط آفرینی سازمانی، برای زنان دانشگاهی، و با عنایت بر نقش های چندگانة آنها انجام شده است. جمع آوری داده ها با استفاده ازروش مصاحبه نیمه ساختاریافته و همچنین بررسی اسناد مربوط به برنامه راهبردی و عملیاتی دانشگاه الزهرا(س) ، در محدودة زمانی سال های 98-96 13صورت پذیرفته است.در بخش کیفی ، اسناد سازمانی و متن مصاحبه های نیمه ساختاریافته باخبرگان دانشگاهی در شهر تهران، با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت و استراتژی های داده بنیادِ سازمانی شناسایی شد. در بخش کمّی تحقیق، در ادامه بر مبنای پرسشنامه های ماتریسی با استفاده از تکنیک ارزیابی و آزمون تصمیم گیری روابط علّت معلولی استراتژی ها ی یافت شده، از منظر نفوذ گذاری و نفوذ پذیری تعیین شد و در نهایت اولویت بندی استراژی ها با استفاده از تکنیک " مدل سازی ساختاری- تفسیری ترسیم گردید. بر مبنای یافته های تحقیق، در روابط میان استراتژی های تدوین شده بمنظور نشاط آفرینی سازمانی برای زنان دانشگاهی، استراتژی "اعتلای جایگاه نگرشی نسبت به نقش های زنانه در خانواده و اجتماع" از بالاترین نفوذگذاری و استراتژی" برند سازی توانمندی های منحصر به فرد دانشگاه های زنانه"، از بیشترین نفوذپذیری- نسبت به استراتژی های احصاء شده -برخوردار است و به ترتیب در اهمیّت، استراتژی های کنشی – واکنشی نسبت به " ترویج اصول و ارزش های والای نقش های فردی- اجتماعی زنانه" ،" استقرار دیدگاه منبع محوری نسبت به زنان"، " بالندگی فردی- سازمانی زنان" و " برندسازی توانمندی های دانشگاه های زنانه" است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compilation and Prioritization of Organizational Strategies for University Women's Vigor (According to the different roles of women)
نویسندگان [English]
1 Alzahra
2 Amin
3 Alzahra
4 Azad
چکیده [English]
The present study has been been conducted to identify, compile and prioritize the strategies of organizational Vigor -Creating for women working in universities. Data collection was done using a semi-structured interview method, as well as a review of the documents related to the strategic and operational program of Alzahra University in time range of 2017 to 2019.
In the qualitative section, four organizational grounded strategies were identified by analyzing the responses of experts at Alzahra University and several university campuses of the Sisters in Tehran and using Content analysis method for organizational happiness of the women.
In the quantitative section of the research, after examine the reliability and validity of the strategies, for identifying and studying the mutual relationship between strategies and their ranking, two methods of Decision Making Trial and Evaluation and Interpretive Structural Modeling were respectively used. In this way, a questionnaire on organizational Vigor -Creating strategies of universities women was set up and provided to experts, and using DEMATEL-ISM technique,Based on the findings of the first quantitative method in the relationship between the compiled strategies, the strategy of raising the status of women and family has the highest influence and, branding strategy of women's universities has the highest effectiveness. in accordance with findings of ISM method, in order to create organizational Vigor in universities women, it is necessary that promoting the principles and values of women, establishing a source-centered viewpoint to women, women's flourishing and branding the capabilities of women's universities will be considered by university officials.
کلیدواژهها [English]
27. عابدی، حیدرعلی(1388). کاربرد روش تحقیق پدیده شناسایی در علوم بالینی . فصلنامه راهبرد،سال نوزدهم، شماره 54، صص 224-207
منابع انگلیسی