الگوی پارادایمی حضور بانوان تماشاگر در استادیوم‌های فوتبال در ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

دانشگاه مازندران

چکیده

امروزه فوتبال تبدیل به یک پدیده اجتماعی شده‌ که هواداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده‌است. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پارادایمی حضور بانوان تماشاگر در استادیوم‌های فوتبال در ایران است که با روش تحقیق کیفی و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد انجام شد. از طریق نمونه‌گیری گلوله‌برفی و با انجام 14 مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با اساتید دانشگاه‌ها و متخصصان رشته فوتبال، اشباع نظری حاصل شد. روایی و اعتبار داده‌ها از دو روش بازبینی توسط محققین و مرور خبرگان غیر‌شرکت‌کننده در پژوهش تعیین شد. نتایج تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی حاکی از 12 مفهوم اصلی است که این یافته‌ها در چارچوب الگوی نهایی شامل: عوامل فردی و حقوقی به عنوان عامل علّی، عوامل زیرساختی و برنامه‌ریزی به عنوان شرایط زمینه‌ای، عوامل سیاسی به عنوان مداخله‌گر و حضور کنترل‌شده به عنوان راهکار مناسب برای عادی‌سازی حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال می‌باشد. با توجه به الگوی ارائه-شده، افزایش امنیت رفتاری و امنیت اخلاقی در استادیوم‌ها، توسعه بازاریابی صنعت فوتبال، رشد فرهنگی تماشاگران و افزایش کیفیت برگزاری مسابقات فوتبال در ایران را به عنوان پیامد‌های مثبت حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال می‌توان ذکر کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Paradigmatic model for female spectators' presence in football stadiums in Iran

نویسندگان [English]

  • javad mostafaei
  • masoumeh kalateh seifari

University of Mazandaran

چکیده [English]

Nowadays, football has become a social phenomenon that has attracted a large number of fans. The purpose of this study was to present a paradigmatic model for the presence of female spectators in Iranian football stadiums. The study was done by qualitative research method using a data-based theory approach. Theoretical saturation was achieved by snowball sampling. Fourteen semi-structured interviews were conducted with university professors and football professionals. Validity and reliability of the data were determined by two methods of review by the researchers and review of non-participating experts in the study. The results of data analysis in three stages of open coding, axial coding, and selective coding led to 12 main concepts that were included in the final model: individual and legal factors as causal factors, Infrastructure and planning factors as contextual conditions, political factors as intervening factors and controlled presence was suggested a proper way to normalize the presence of women in football stadiums. Given the model presented, increased behavioral and ethical security in stadiums, development of football industry marketing, cultural growth of spectators, and increased quality of football matches in Iran can be viewed as positive outcomes of women’s presence in football stadiums.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Female
  • Spectator
  • Paradigmatic Model
  • Stadium
  • Football
  1. ابراهیمی، قربانعلی؛ عسکری، علی و نیک‌نژاد، محمدرضا (1389). بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر حضور زنان نسبت به مشارکت در ورزش به‌عنوان تماشاچی. پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 6(11)، 74 – 61.
  2. احسانی، محمد (1384). سطح مشارکت ورزش بانوان در ایران و عوامل بازدارنده فعالیت‌های ورزشی، مجله علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، 12(3)، 27- 15.
  3. استراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها)، ترجمه بیوک محمدی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  4. احمدی، فاطمه (1393). مطالعه حضور تماشاگران زن در رقابت‌های ورزشی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی شمال- آمل.
  5. احمدی، فاطمه؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ برومند، محمدرضا و قادی، سید نعمت الله (1395). بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های ورزشی ایران. اولین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت، پیشگیری و قهرمانی، تهران.
  6. المیری، مجتبی؛ نادریان جهرمی، مسعود؛ سلطان حسینی، محمد؛ نصراصفهانی، علیرضا و رحیمی، محمد (1388). بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاه‌ها. مجله مدیریت ورزشی، 1(3)، 71 – 61.
  7. الهی، علیرضا (1387). موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
  8. الهی، علیرضا؛ سجادی، سید نصرالله؛ خبیری، محمد و ابریشمی، حمید (1389). موانع توسعه صنعت باشگاه‌داری حرفه‌ای فوتبال ایران. مجله پژوهش در علوم ورزشی، 2(7)، 68 – 53.
  9. بازرگان، عباس (1389). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران، دیدار.
  10. پوراحمد، احمد و سالاروندیان، فاطمه (1391). روند تحولات تاریخی فضاهای گذران اوقات فراغت زنان از قاجاریه تاکنون در شهر تهران، مجله زن در توسعه و سیاست، 10(3)، 74-54.
  11. تجاری، فرشاد و ترک فر، احمد (1390) تأثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده برانگیزش جذب تماشاگران به مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران. مجله پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، 1(2)، 88-79.
  12. جابری، اکبر؛ نادریان جهرمی، مسعود و مظلومی سوینی، فرزانه (1392). نقش کیفیت خدمات ورزشگاه‌ها برجذب و حفظ تماشاگران فوتبال. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی، 2 (5)، 43 – 25.
  13. دانایی‌فرد، حسن؛ اسلامی، آذر و مقصودی، احسان (1390). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد در عمل؛ ساخت نظریه بی‌تفاوتی سازمانی. نشر دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
  14. درویشی، ابوالفضل؛ ناصری پور، مینا و دوستی، مرتضی (1396). شناسایی راهکارهای حفظ و افزایش هواداران فوتبال باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس. مجله مدیریت ورزشی، 4(9)، 695 – 679.
  15. دهقان قهفرخی، امین؛ خضری، عبدالرحمن؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم و حمایت‌طلب، رسول (1389). بررسی انگیزه‌های حضور هواداران بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران. مجله مدیریت ورزشی، 2 (6)، 168 – 153.
  16. رحمانی‌نیا، فرهاد؛ رمضانی‌نژاد، رحیم و برومند دولق، محمدرضا (1388) بررسی میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانة بازیکنان تیم فوتبال پگاه در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران. مجله مدیریت ورزشی، 1(1)، 140-119.
  17. رضوی، سید محمدجواد؛ قهرمان تبریزی، کوروش و فلاح، حمیدرضا (1395). شناسایی و اولویت‌بندی موانع توسعه و پیشرفت فوتبال استان یزد با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 8 (39)، 138-123.
  18. زهره وندیان، کریم (1395). طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت‌های بازاریابی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال. رساله دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
  19. ساعتچیان، وحید؛ الهی، علیرضا، ناظمی، مهدی و علیزاده، ابوالفضل (1391). اولویت‌های عوامل جانب‌داری هواداران و ارتباط آن با میزان حضور و حمایت آن‌ها در لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 4 (13)، 154 - 137.
  20. ساعتچیان، وحید؛ علیزاده گلریزی، ابوالفضل و الهی، علیرضا (1392). مقایسه انگیزه‌های وفاداری، سابقه حمایت و میزان حضور هواداران باشگاه‌های پرطرفدار لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 3 (6)، 135 – 123.
  21. سلطان حسینی، محمد؛ سلیمی، مهدی؛ قاسمی، حمید و ترکیان ولاشانی، سمانه (1392). به‌کارگیری روش سلسله مراتبی (AHP) در اولویت‌بندی موانع رشد اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌های ورزشی. مجله مدیریت ورزشی، 5(3)، 159-137.
  22. شیرزاد ملاباشی، شیرین؛ فراهانی، ابوالفضل و اسد، محمدرضا (1396). عوامل مؤثر در انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی وزارت ورزش و جوانان. مجله مدیریت و توسعه ورزشی، 6 (6)، 52 – 37.
  23. شیخی، رضا و شریفیان، اسماعیل (1396). عصبانیت و خرابکاری در تماشاگران فوتبال و ارتباط آن‌ها با کیفیت خدمات استادیوم‌های ورزشی. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. 2(22)، 95 – 89.
  24. عسکریان، فریبا؛ شیر علیزاده، زهرا و پناهی، حسین (1395). عوامل مؤثر بر عملکرد تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال 2014 برزیل. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 8 (39)، 154 – 139.
  25. فلاح کاظمی، مریم؛ قلی پور، نگار و عیدی، حسین (1396). تحلیل عوامل مؤثر بر وجود صندلی‌های خالی در استادیوم‌های فوتبال با استفاده از روش TOPSIS. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 9 (43)، 256 – 237.
  26. قاسمی، حمید (1386). نقش رسانه‌های گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  27. قراخانلو، رضا و نیسیان، فریده (1386). بررسی نگرش اقشار متخلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان‌ها و رقابت‌های ورزشی مردان. مجله پژوهش در علوم ورزشی، 5 (7)، 50 – 33.
  28. کاتوزیان، ناصر (1382). مقدمه علم حقوق، شرکت سهامی انتشار. ص: 80 – 78.
  29. گری، شهلا (1397). ارائه مدلی از توسعه بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر حضور بانوان تماشاگر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران.
  30. مشهودی، زینب (1396). ورزش بانوان از منظر فقه اسلامی. فصلنامه علمی تخصصی معارف اسلامی، 14(121)، 140 – 117.
  31. نادریان جهرمی، مسعود؛ پور سلطان زرندی، حسین و روحانی، الهام (1392). شناسایی شاخص‌ها و استانداردهای ایمنی سالن‌ها و اماکن ورزشی. مجله مدیریت ورزشی، 5 (3)، 36 – 21.
  32. نعمتی، نعمت‌الله؛ تجاری، فرشاد؛ زارعی، علی و اشرف گنجویی، فریده (1391). آزمون مدل نظری عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 4 (13)، 122 – 107.

 

منابع انگلیسی

 

  1. Ahmadi, F.(2014). Studying the presence of female spectators in Iranian sports competitions. Master's Thesis. Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Amol – Shomal Nonprofit Higher Education Institute. (Text in Persian)
  2. Ahmadi, F., Ramazaninejhad, R., Bromand, M. R. & Gadi, N. (2016). Investigating the Factors Affecting the attendance of Female Spectators in Iranian Sports Stadiums. 1th National Conference on Sport Science in Health, Prevention and Championships, Tehran. (Text in Persian)
  3. Almiri, M., Naderian, M., Soltanhoseini, M., Nasresfahani, A. & Rahimi, m. (2009). Investigating the Factors Affecting the Attendance of Football Spectators in Stadiums. Journal of Sport Management. 1(3), 61-71. (Text in Persian)
  4. Askarian, F., Shiralizadeh, Z., & Panahi, H. (2016). Social Factors Affecting the Performance of Teams Participating in the 2014 FIFA World Cup Brazil. Sport Management Studies. 8 (39): 139-54. (Text in Persian)
  5. Bazorgan, A.(2010).An Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods. Didar Publishers, Tehran. (Text in Persian)
  6. Barajas, Á, Rodríguez, P.  (2014). "Spanish Football in Need of Financial Therapy: Cut Expenses and Inject Capital". International Journal of Sport Finance, 9(1). PP: 73 – 90.
  7. Caro, L. M., & Garcia, J. A. M. (2009). Consumer satisfaction with a periodic reoccurring sport event and the moderating effect of motivations. Sport Marketing Quarterly, 16(2), 70-81.
  8. Cohen, A., & Avrahami, A. (2005). Soccer Fan’s Motivation a Predictor of Participation in Soccer- Related Actives: an Empirical Examination in Iran. The Journal of Social behavior ASD personality, 33(5), 419-434.
  9. Danaei fard, H., Eslami, A.& Magsodi, E.(2011). Applying Fundamental Data Theory Research Strategy to Practice; Making Organizational Indifference Theory. Imam Sadegh University Publishers, Tehran. (Text in Persian)
  10. Darvishi, A,. Naseripour, M. & Dousti, M. (2016)  Identification of strategies to maintain and increase Persepolis club,ssport fans, Journal of Sport Management. 4(9), 679-695. (Text in Persian)
  11. Dehghan, A,. khezri, E,. AliDoust, A,.&  Hemayat talab, R.(2011). Investigating the motivations for the presence of Iranian  National Football Team fans. Journal of Sport Management. 2(6), 153-163. (Text in Persian)
  12. Dhurup, M., Mofoka, M. A., & Surujlal, J. (2010). The Relationship between Stadium Sports capes Dimension, Desire to stay and Future attendance. The Africa Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 16(3), 475-490.
  13. Ebrahimi, G., Asgari, A., & Niknejhad, M. (2010). A Sociological Study of Factors influencing Women's Attitude to Participate in Sport as Spectators. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 6(11), 61-74. (Text in Persian)
  14. Ehsani, M.(2004).The Level of participation of women in Iranian sport and the factors that inhibit it.  Journal of Humanities tarbiat Modares University, 12(3), 15-27. (Text in Persian)
  15. Elahi,A.R(2008). Barriers and Strategies to Economic Development of the Iranian Football Industry. Doctoral dissertation,  Faculty of Physical Education and Sport Sciences,  University of Tehran. (Text in Persian)
  16. Elahi, A. R., Sajadi, S. N., Khabiri, M. & Abrishami, H. (2010). Barriers to the Development of Iran's Professional Football Club Industry. Journal of Research in Sport Science, 2(7), 53-68. (Text in Persian)
  17. Fallah Kazemi, M., Gholipour. N., & Eidi, H. (2017). Analysis of Factors Affecting Empty Seats in a Football Stadiums Using TOPSIS Method. Sport Management Studies, 9(43), 237-56. (Text in Persian)
  18. Fifa Statutes Regulations Governing the Application of the Statutes Standing Orders of the CongressAugust. 2018 edition.
  19. Garakhanlo, R,. & Nisiyan, F.(2007). Investigating  the attitude of different classes on the attendance of female spectators in men's sports fields and competitions. Journal of Research in Sport Science. 5(7), 33-50. (Text in Persian)
  20. Gasemi, H.(2007). The role of mass media in sport development. Doctoral dissertation, Faculty of Physical Education and Sport Sciences. Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran. (Text in Persian)
  21. Gerey, SH.(2018). Presenting a Model of Developing Marketing of Iran Football Primier League with emphasis on Female spectators attendance. Master's thesis. Faculty of Physical Education and Sport Sciences, mazandaran University. (Text in Persian)
  22. Jaberi, A., Naderian Jahromi, M . & Mazlomi Sevini, F. (2012). The Role of Stadium Service Quality in Attracting and Retaining Football Spectators. Journal of Research in Sport Management.2(5), 25-43. (Text in Persian)
  23. Katoziyan, N.(2003). Introduction to Law Science. Ganj Danesh publications. 78-80. (Text in Persian)
  24. Klugman, M. (2017). Female Spectators, Agency, and the Politics of Pleasure: An Historical Case Study from Australian Rules football. The Journal of History of sport, 33(17), 2086-2104.
  25. Lee, M. (2007). AAHPERD National Convention and Exposition Convention Center: Exhibit Hall Poster Area I. University of Connecticut, Storrs, CT.
  26. Mashhodi, Z. (2017). Women`s sport from the perspective of  Islamic Jurisprudence. Specialized Journal of Islamic Education, 14(121), 117-140. (Text in Persian)
  27. Pease, D. G., & Zhang, J. J. (2009). Socio-motivational factors affecting spectator attendance at professional basketball games. International Journal of Sport Management, 2, 31-59.
  28. Por‏Ahmad, A. & Salarvandian, F.(2012). Historical trends of women's leisure spaces from Qajar to now in Tehran. Journal of Women in Development and Politics. 10(3), 54-74. (Text in Persian)
  29. Rahmani Nia, F,. Ramazani Nejhad, R,. &  Boroumand, M.R .(2099). Investigation of Aggressive Behaviors of Pegah football Players in Iranian Professional soccer League Competition. Journal of Sport Management. 1(1), 119-140. (Text in Persian)
  30. Razavi, S. M. J., Ghahreman Tabrizi, K., & Fallah, H. R. (2016). Identifying and Prioritizing Barriers to Yazd football Development and progress using Multi-Character Decision Making Models. Sport Management Studies. 8 (39): 123-38. (Text in Persian)
  31. Saatchian, V,. Golrizi, A. & Elahi, A. R. (2014). The comparison among fans loyalty motivations, supportive career and attendance in popular soccer pro-league clubs. Journal of Research in Sport Management and Motor Behavior. 3(6), 123-135. (Text in Persian)  
  32. Saatchian, V,. Elahi, A.R,. Nazemi, M. & Alizadeh, A. (2013). The Priorities of Fans' Supporting Factors and its Relationship with Their participation and Support in the Iranian Professional Football League.  Journal of Sport Management Studies. 4(13), 137-154. (Text in Persian)
  33. Sheykhi, R,. &, Sharifian, A.(2017). Anger and sabotage in football spectators and their relationship with service quality in sports stadium. Applied Research of Sport Management, 2(22), 89-95.
  34. Shirzad MollaBashi, SH,.  Farahani, A,. & Assad, M.R.(2017). Factors affecting the appointment of women to managerial posts in the Ministry of sport and youth. Biannual Journal of Sport Development and Management. 6(6), 37-52. (Text in Persian)
  35. Strauss, A., & Corbin, J.(2011). Principles of Qualitative Research Methodology (Basic Theory, Procedures and Practices). Translated by Biyouk Mohamadi, (3th edition), Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies. (Text in Persian)
  36. Tojari, F. & Torkfar, A. (2011). Influence of friends,social situation and family on motivation to attract spectators to Iranian football premier League matches .Journal of Contemporary Research in Sport Management. 1(2), 79-88. (Text in Persian)
  37. Woo, B ., Trail , G . T., Kwon, H. H., Anderson, D. (2009). Testing models of motives and  spectators in college football. Journals of Sport Marketing Quarterly. 12 (4), 145-161.
  38. Yang, G. (2011)."Study of how information systems facilitate football clubs".  University of Borås/School of Business and IT. PP: 1-3.
  39. Yousof, N. H. (2016). Types of Deviant Behavior among Football Fans in Malaysian. Mediterranean Journal of Social Sciences, 1(7), 59-62.
  40. Zohrehvandian, K.(2016). Design and develop a  model for Identifying the marketing capabilities of football Premier League clubs.  Doctoral dissertation,  Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Tarbiat Modares University. (Text in Persian)