نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 هیات علمی، استادیار
2 کارشناس ارشد
چکیده
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هویت دینی فرزندان از طریق متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده ،دینداری والدین وگرایش به تفکر انتقادی نوجوان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و به لحاظ رابطه بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر سال اول و دوم دبیرستانهای دولتی شهر قم است.نمونه شامل 447 نفر از دانش آموزان رشته های علوم انسانی، ریاضی و تجربی است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.جهت جمع اوری داده ها از پرسشنامه مذهبی بودن والدین (گرنکوئیست،1998) ، الگوهای ارتباطی خانواده ، (ریچی وفیتزپاتریک،1990) ،گرایش به تفکر انتقادی(ریکتس،2003) وهویت دینی(لطف آبادی،1381)استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل دادها از همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب متغیرهای دینداری پدر ، بعد خلاقیت از تفکر انتقادی نوجوان ،نگرش مذهبی مادر وجهت گیری گفت شنود از الگوی ارتباطی خانواده توان پیش بینی هویت دینی فرزندان را دارد.سایر متغیرها شامل بعد کمال وتعهد از متغیر تفکر انتقادی وبعد جهت گیری همنوایی وارد معادله نگردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Predicting the religious identity of children based on interactiv family patterns, parental religiosity and critical thinking of adolescents
نویسندگان [English]
1 assistance professor
2 m.a.counseling
چکیده [English]
Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between family communication patterns, parental religiosity and tendency to cognitive thinking in children. The statistical population of the first and second grade girls was high school students in Qom. The sample included 447 students of humanities, mathematics and experimental, which were selected by available sampling method. The research method is descriptive and in terms of the relationship between variables is a correlation type. For collecting data, the Parental Religious Questionnaire (Grankvist 1998), Family Communication Patterns (Richie Fitzpatrick, 1990), Critical Thinking (Rickets, 2003), and Religious Humor (Lotf Abadi, 2002) were used .Pearson correlation analysis and stepwise regression were used to analyze the data.The results showed that the variables of parenting religiosity, the dimension of creativity from critical thinking and conservation orientation, has the potential of predicting the religious identity of adolescence. Other variables include the dimension of perfection and commitment of the critical thinking variable and the dimension of the alignment orientation no entered into the equation .
کلیدواژهها [English]
منابع انگلیسی