تاثیرآموزش مهارت های ارتباطی وحل مساله مذهب محور بر رضایت زناشویی زنان در آستانه طلاق

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 نویسندۀ مسئول: دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی‌، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.n.hamid@scu.ac.ir

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی و حل مسأله مذهب‌محور  بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاورۀ شهر اهواز اجرا شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون‌، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری 30 زن را شامل می‌شد که از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، طول مدت ازدواج‌، کسب یک انحراف معیار کم‌تر از میانگین در پرسشنامه رضایت زناشویی و سایر متغیرهای مورد نظر پژوهش، کاملاً همگون بودند. سپس به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های ارتباطی و حل مسأله قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. در خاتمۀ جلسات پس از یک دوره پیگیری سه ماهه هر دو گروه، مجدداً از لحاظ رضایت زناشویی ارزیابی شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ بود. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ رضایت‌زناشویی تفاوت معناداری وجود داشت(001/0 P<). میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل به‌طور معنا‌داری افزایش یافته بود. این نتایج کماکان در دورۀ پیگیری به‌طور معناداری تداوم داشت(001/0 P<). یعنی آموزش مهارت‌های ارتباطی و حل مسأله مذهب‌محور افزایش رضایت زناشویی زنان را موجب شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of relationship skills training problem solving religious approach on marital satisfaction of women applying divorce

نویسندگان [English]

  • Najmeh Hamid 1
  • Hamideh Abafat 2
  • Abas Banytay 2

1 Associate Professor, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran

2 Ph.D. student, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran

چکیده [English]

Introduction: The aim of this research is to study the effect of communication skills and religion-based problem-solving approach on marital satisfaction of women contemplating divorce.  Method: A pre-test on marital satisfaction was performed on married women in Ahwaz Counselling Center.  Of the women whose marital satisfaction scores were one standard deviation below the mean, 30 were selected. The selected women were of similar age, education, socioeconomic background, duration of marriage, and were also similar in other criteria described in the questionnaire.  They were divided into control and experiment groups. The experiment group participated in eight sessions (90 minutes each) of learning communication and religion-based problem-solving training, and the control group did not receive any intervention. The post-test was performed after three months and data were analyzed. Results: There is a statistically significant difference between pre and post-test in the experiment group (p<0.01). These results show that learning communication skills significantly impacted marital satisfaction in married women.
Conclusion: Learning communication and religion-based problem-solving techniques has the ability to positively impact the marital satisfaction in married women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • relationship skills training
  • problem solving
  • religious approach
  • marital satisfaction
  • divorce
اسماعیل‌پور، خواجه.، وجیهه و مهدوی، نفیسه (1389). نقش باورهای ارتباطی و مهارت‌های ارتباطی در پیش‌بینی رضایت زناشویی. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت.
برغندان، میترا.، عنایتی، میر صلاح الدین و مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز (1388). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مساله به شیوه گروهی بر سلامت عمومی ورضایت زناشویی همسران کارمندان مرد طرح قماری‌. یافته‌های نو در روان شناسی، 2(7):95-107.
حمید، نجمه و دهقانی، مصطفی(1391). بررسی اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای (TA) مذهب محور بر میزان عشق وعلاقه، احترام به همسر ورضایت زناشویی. روان‌شناسی ودین،5(4):33-40.
حمید، نجمه.، کوچکی، رحیم و حیات بخش ملایری، لیدا(1391). اثربخشی روان درمانی شناخت-رفتاری مذهب محور توأم با بازآموزی بخشودگی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش رضایت از زندگی در زوجین. روان‌شناسی و دین، 5(2):5-28.
رسولی، یوسف و عنایت الله فلاحت (1392). تأثیر روش فعال حل مسأله بر تعارضات زناشویی در شهر یاسوج. ارمغان دانش، 10(18): 859-866.
حمید، نجمه.، ویسی، شوبو و سجادی، فاطمه (1392). اثر بخشی خانواده درمانی با الگوی شناختی- رفتاری مذهب­محور بر عملکرد خانواده سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز.روان‌شناسی دین، 6 (3): 39-52.
عباسی، علی.، جلیل پور، ناهید.، کامکار، علی.، باقری، قادرزاده و محامد، فریبا (1390). تأثیرآموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت زناشویی زنان متأهل و شاغل شهر دوگنبدان. ارمغان دانش، 16(6):586-594.
عزیزی، پریسا (1386). بررسی اثر بخشی درمان گروهی با رویکرد تحلیل ارتباط محاوره‌ای برن بر کاهش تعارضات زناشویی زنان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
عطاری، یوسف‌علی.، امان الهی فر، عباس و مهرابی‌زاده هنرمند‌، مهناز (1385). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی وعوامل فردی - خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره‌های دولتی شهر اهواز. علوم تربیتی وروان شناسی، 13(3): 81-108.
موسوی‌زاده، آزاده.، سهرابی، فرامرز و واحدی‌، حسن(1391). مقایسۀ اثربخشی آموزش ابراز وجود و مهارت حل مسأله بر میزان رضایت زناشویی زنان دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی. مطالعات اجتماعی‌ روان‌شناسی زنان،10(2): 85-108.
Ahmadi, K. H., Nabipoor Ashrafi, M., kimiaee, A. and Afzali, M.H. (2010). Effect of family problem-solving on marital satisfaction. Journal of Applied Sciences, 10(8):682-687.
Abasy, A., Jalilpoor,N., Kamkar, A. ,Baghery ,A. and Mahamed, F.(2011).The effect of teaching life skills on marital satisfaction of married women and jobs in Douganbadan. Armaghan Danesh Magazine,16 (6): 586-594.
Azizy, P. (2007). The effectiveness of group therapy with Bern's conversational analysis approach on reducing marital conflict in women in tehran. Master's thesis, Tehran, Islamic Azad University, Ahvaz Branch.
Aggarwal, S., D. Kataria and Prasad, S. (2017). A Comparative study of quality of life and marital satisfaction in patients with depression and their spouses. Asian Journal of Psychiatry,30: 65-70.
Arita, M.T. (2008). Women couple relationship satisfaction: the impact of family structure and inter parental conflict. Unpublished doctoral dissertation: San Francisco University.
Asmaeelpoor, K., Khageh, V. and Mahdavy, N. (2011). The role of communication beliefs and communication skills in predicting marital satisfaction. First National Student Conference of Social Factors Effective on Health.
Atary, Y., Amanolahyfar, A. and Mehrabyzadehhonarmand, M. (2007). The relationship between personality characteristics and individual-family-related factors with marital satisfaction among employees of public offices in Ahvaz City. Journal of Educational Sciences and Psychology, 13 (3): 81-108.
Barghndan,  M., Anaiaty, M. and Mehrabizadeh, M.(2009).  Effectiveness of problem solving training on general health and marital satisfaction of spouses of male employees of gambling industry. Magazine of New Findings in Psychology, 96-107.
Bulanda, J. R., Brown J. S. and Yamashita, T. (2016). Marital quality, marital dissolution and mortality risk during the later life course. Social Science and Medicine, 165: 119-127.
Derrick, J. L., R. J. Houston, B. M. Quigley, M. Testa and Leonard, K. E. (2016). "Dissimilarity in impulsivity and marital satisfaction: A comparison of volatility, compatibility and incompatibility hypotheses." Journal of Research in Personality, 61: 35-49.
Jesse, M. T., L. Shkokani, A. Eshelman, C. D. Reyck and Lerut, J. (2018). "Transplant surgeon burnout and marital distress in the sandwich Ggneration: The call for organizational support in family life." Transplantation Proceedings.
Hamid, N. and Dehghany, M. (2012). The effectiveness of teaching relational communication (TA) education on the amount of love and interest, respect for marriage and marital status. Psychology Vedin, 5 (4): 33-40.
Hamid, N., Kochaky, R. and Haiatbakhsh, L. (2102).  The effectiveness of cognitive-behavioral therapy in religion, with the re-education of forgiveness on reducing marital conflicts and increasing the satisfaction of life in couples. Vedin Psychology, 5 (2): 5-28
Hamid, N., Veisy, S. and Sajady, F. (2013). The effectiveness of family therapy with cognitive-behavioral religious-based pattern on family performance. Adaptation and academic performance of secondary school students in Ahwaz. Psychology of Religion, Year 6, No. 3, 39-52.
Huber, C. H., Navarro, R. L., Womble, M. W. and Mumme, f. L. (2010). Family resilience and midlife marital satisfaction. The family journal: counseling and therapy for couples and families, 33: 347-456.
Kriegelewice, Q. (2006). Problem solving strategies and marital satisfaction. Journal of Psychiatry Pol, 40(2):24-59.
Mosavyzadeh, A.,Sohraby,F. and Vahedy,H.(2012).Comparison of the effectiveness of assertiveness training and problem-solving skills on marital satisfaction among female students of Allameh Tabatabaei University. Social-psychological studies of women, 10 (2): 85-108
Peterson, R. and Gfeen, S. (2009). Families’ first keys to successful family functioning communication. http://www.ext.vt.edu/pubs/family/092-350.Html.
Rasoly,Y.and Enayatola,F.(2013). The effect of active problem-solving method on marital conflict in Yasouj City. Armaghan Danesh, 10 (18): 859-866.5-28
Yazdani, F., A. Kazemi, M. M. Fooladi and Samani, H.R.O. (2016). The relations between marital quality, social support, social acceptance and coping strategies among the infertile Iranian couples. European Journal of Obstetrics and Gynecology and Reproductive Biology, 200: 58-62.