بدرفتاری عاطفی و اختلالات درونی سازی شده در دختران نوجوان: نقش میانجی گر تنظیم هیجان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: بدرفتاری عاطفی با پیامدهای منفی زیادی در نوجوانی و جوانی پیوند دارد. از جملۀ این پیامدها می‌توان به افزایش میزان اختلالات درونی‌سازی شده اشاره کرد. شناسایی مکانیزم ارتباط بین بدرفتاری عاطفی و این اختلالات به شناسایی حلقه‌های مفهومی کمک می‌کند که می‌توانند محور مداخلات درمانی قرارگیرند. با توجه به اینکه تنظیم هیجان نقش کلیدی در ایجاد علایم اختلالات درونی‌سازی شده دارد، هدف از پژوهش حاضر آزمون نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه بین بدرفتاری عاطفی و علایم اختلالات درونی‌سازی شده در دختران نوجوان بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که در آن از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نمونه پژوهش، شامل 200 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های خودگزارشی کودک آزاری، دشواری در نظم بخشی هیجان و فرم خودگزارش دهی نوجوان پاسخ دادند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بدرفتاری عاطفی به طور غیر مستقیم و از طریق راهبردهای ناکارآمد تنظیم هیجان می تواند علایم اختلالات درونی سازی شده در دختران نوجوان رادر سطح 0/001پیش بینی کند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیین کننده بدرفتاری عاطفی در پیش بینی اختلالات درونی سازی شده حمایت می کند. هم چنین نتایج نشان می دهد بخشی از واریانس مشترک بین حلقه های مفهومی بدرفتاری عاطفی و اختلالات درونی سازی شده، نتیجۀ تغییر پذیری در تنظیم هیجان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Emotional maltreatment and Internalizing Disorders in Adolescent Girls: The Mediating Role of Emotion Regulation

نویسندگان [English]

  • fatemeh erfanifar 1
  • fariba zarani 2
  • omid shokri 2

1

2

چکیده [English]

Background and Purpose: Emotional maltreatment is associated with negative and long-term consequences in adolescence and adulthood including increasing in internalizing disorders. Identify the mechanism of the relationship between emotional maltreatment and internalizing disorders help to identify the variables that these variables can be based of the interventions. Due to the key role of emotion regulation in internalizing and disorders, this study examined the mediating effect of emotion regulation on the relationship between child emotional maltreatment and internalizing disorders in adolescent girls.
Materials and Method: This study was correlational research and Path analysis was used to assess the mediating effect.The sample of this study consists of 200 high school girl students that were selected by multistage random cluster sampling. participants completed the child abuse scale , Difficulties in emotion regulation scale and Youth self-report scale.
Results: Results showed that emotional maltreatment can predict indirectly internalizing disorders in adolescent girls by limited access to emotion regulation strategies (P=0/001).
Conclusion: In sum, on the one hand, the results provide further support for prediction of internalizing disorders by child emotional maltreatment and on the other hand, these finding show that the part of available variance in the context of prediction the internalizing and disorders by child emotional maltreatment, accounted for emotion regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • emotional maltreatment
  • internalizing disorders
  • emotion regulation
  • adolescent girls
بشلیده، کیومرث(1391). روش‌های پژوهش و تحلیل آماری، مثال‌های پژوهشی با SPSS و AMOS. اهواز، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
خانزاده، مصطفی.، سعیدیان، محسن.، حسین چاری، مسعود و ادریسی، فروغ(1391). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس دشواری در نظم بخشی هیجانی. علوم رفتاری، 19، 87-96.
محمدخانی، پروانه.، محمدی، محمدرضا.، نظری، محمدعلی و صلواتی، مژگان(1381). تدوین، اعتبار و پایایی مقیاس خودسنجی کودک آزاری در دانش‌آموزان ایرانی. مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 17(1):51-58.
مدنی قهفرخی، سعید و بیات، مجتبی (1389). فقر و کودک آزاری در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 9(35):300-271.
میکاییلی، نیلوفر و زمانلو، خدیجه(1391). بررسی میزان شیوع کودک آزاری و نیز پیش بینی آن از طریق بررسی افسردگی و اضطراب والدین، سبک دلبستگی و سلامت روانی نوجوانان پسر آنان. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 5(2):145-166.
یزدخواستی، فریبا و عریضی، حمیدرضا (1390). هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/مادرو معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان. مجله روان‌پزشکی روان‌شناسی بالینی ایران، 17(1):60-70.
Achenbach,T.M. (1991). Manual for the child behavior checklist 14-18. Burlington, Univesity of Vermont, Department of psychiatry.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S. and Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2): 217–237.
Behl, L. E., Conyngham, H. A. and May, P. F. (2003). Trends in child maltreatment literature. Child Abuse and Neglect, 27(2): 215–229.
Beshlideh, K. (2012). Resarch methodes and statistical analysis of research examples using spss and amos (For Studies in humanities). Ahwaz: Shahid chamran university(Text in Persian).
Briere, J. and Elliott, D. M. (2003). Prevalence and psychological sequelae of self-reported childhood physical and sexual abuse in a general population sample of men and women. Child abuse and neglect, 27(10): 1205-1222.
Briere, J. and Jordan, C. E. (2009). Childhood maltreatment, intervening variables and adult psychological difficulties in women an overview. Trauma, Violence and Abuse, 10(4): 375-388.
Brown, S., Fite, P. J., Stone, K. and Bortolato, M. (2016). Accounting for the associations between child maltreatment and internalizing problems: The role of alexithymia. Child abuse and neglect, 52: 20-28.
Campbell-Sills, L. and Barlow, D. H. (2007). Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press, 542-559.
Ehring, T. and Quack, D. (2010). Emotion regulation difficulties in trauma survivors: The role of trauma type and PTSD symptom severity. Behavior Therapy,41: 587–598.
Garnefski, N., Kraaij, V. and van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28(5): 619-631.
Garson, D, G. (2007). Testing of assumptions. [online monograph], http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pa765/assumpt.htm
Godinet, M. T., Li, F. and Berg, T. (2014). Early childhood maltreatment and trajectories of behavioral problems: Exploring gender and racial differences. Child abuse and neglect, 38(3): 544-556.
Goodall, K. (2015). Individual differences in the regulation of positive emotion: The role of attachment and self esteem. Personality and Individual Differences,74: 208-213.
Gratz, K. L. and Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1): 41-54.
Gross, J. J. and John, O.P.  (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationship and well-being. Journal of Personality and social psychology, 85: 384-362.
Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: The Guilford Press.
Jennissen, S., Holl, J., Mai, H., Wolff, S. and Barnow, S. (2016). Emotion dysregulation mediates the relationship between child maltreatment and psychopathology: a structural equation model. Child Abuse and Neglect62: 51-62.
Khanzadeh, M., Saidiyan, M., Hossienchary, M. and Edrissi, F. (2012). Factor structure and psychometric properties of difficulties in emotional regulation scale. Journal of Behavioral Sciences, 6(1): 87-96(Text in Persian).
Madani ghahfarokhi, S. and Bayat, M. (2010). Poverty and child abuse in iran. Journal of Social Welfare, 35(9): 271-300(Text in Persian).
Mekaeili, N. and Zamanlo, Kh. (2012). The prevalence of child abuse and also prediction of it through depression and parent’s anxiety, attachment style and mental health of their adolescent’s boy. Journal of Psychology of Exceptional People, 5(2):145-166(Text in Persian).
Mills, P., Newman, E. F., Cossar, J. and Murray, G. (2015). Emotional maltreatment and disordered eating in adolescents: Testing the mediating role of emotion regulation. Child abuse and neglect, 39: 156-166.
Mohammadkhani, P., Mohammadi, M., Nazri, M. and Salavati, M. (2003). Development, validation and reliability of child abuse self-report scale (CASRS) in Iranian students. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 17)1):51-58(Text in Persian).
Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S. and Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16: 361–388.
Oshri, A., Sutton, T. E., Clay-Warner, J. and Miller, J. D. (2015). Child maltreatment types and risk behaviors: Associations with attachment style and emotion regulation dimensions. Personality and Individual Differences,73, 127-133.
Postilnik, I., Eisman, H. D., Price, R. and Fogel, J. (2006). An algorithm for defining somatization in children. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 15(2): 64–74.
Sadock, B. and Sadock, V. (2015). Ruiz. Kaplan andSadock’S Synopsis of Psychiatry, Lippinott Wiliams and Wilkins, Philadelphia (USA).
Shipman, K. L. and Zeman, J. (2001). Socialization of children’s emotion regulation in mother-child dyads: A developmental psychopathology perspective. Development and Psychopathology, 13: 317–336.
Southam-Gerow, M. and Kendall, P. C. (2002). Emotion regulation and understanding: Implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22: 189–222.
Thompson, R. A. and Calkins, S. D. (1996). The double-edged sword: Emotional regulation for children at risk. Development and Psychopathology, 8(1): 163-182.
Tortella-Feliu, M., Balle, M. and Sese, A. (2010). Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling. Journal of Anxiety Disorders, 24: 686–693.
Yazdkhasti, F. and Oreyzi, H. (2011).  Standardization of Child, Parent and Teacher’s Forms of Child Behavior Checklist in the City of Isfahan. Iranian. Journal of Psychiatry and clinical psychology, 17(1): 60-70(Text in Persian).
Turk, C. L., Heimberg, R. G., Luterek, J. A., Mennin, D. S. and Fresco, D. M. (2005). Emotion dysregulation in generalized anxiety disorder: a comparison with social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 29: 89-106.
Waller, G., Corstorphine, E. and Mountford, V. (2007). The role of emotional abuse in eating disorders: Implications for treatment. Eating Disorders, 15:317–331.