بررسی و تفسیر دیدگاه سینما درباره رابطه عاشقانه براساس نظریه عشق استرنبرگ

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 عضو هییت علمی دانشگاه الزهرا (س)

10.22051/jwfs.2024.44403.3001

چکیده

زمینه. عشق متناسب با دنیای سیالی است که «احتمالات عاشقانه» با سرعت در آن در حال گذر است. به‌‌نظرمی‌رسد سینما به‌مثابه وسیله ارتباطی تأثیرگذار بر خانواده، قادر است الگوهای تعهد زناشویی مدنظر خود را به جامعه ارائه دهد. پژوهش حاضر با تکیه‌بر نظریه عشق استرنبرگ به بررسی تعهد زناشویی در فیلم‌های سینمایی می‌پردازد.
روش. این پژوهش با رویکرد ترکیبی از روش تحلیل محتوا کمی ‌و روش پدیدارشناسی استفاده می‌کند. جامعه آماری این پژوهش، فیلم‌های سینمایی  بود. نمونه به‌صورت هدفمندانتخاب شد. فیلم هایی که  فروش بالا داشتند و دست‌کم پانزده هفته اکران در سینما داشتند و منتقدین درباره آن اظهارنظرکرده‌باشند. مطالعه در دو بخش اجرا شد.
یافته‌ها. شش مقوله فرعی و دو مقوله اصلی عشق غیرکامل و عشق کامل بر اساس نظریه عشق استرنبرگ در نمونه مورد بررسی شناسایی شد. عشق غیر کامل با مقولات عشق احساساتی (صمیمت و هوس)،عشق رفاقتی و عشق احساساتی، جایگزینی صداقت با تعهد در عشق احساساتی،آسودگی در هوس، صمیمت وانمودی و عشق کامل مردانه بدست آمدند.
برای سینما از بین انواع عشق، عشق رفاقتی و عشق احساساتی بیشتر نمود دارد و برای موفقیت رابطه صمیمیت حتی صمیمیت وانمودی در رابطه اهمیت پیدامی‌کند. انقدر که صمیمت مهم نشان داده می شود به بحث تعهد در ازدواج عاشقانه توجه نمی شود. از دید سینمای بررسی شده حتی در روابط غیررسمی ‌بین زن و مرد، عشق کامل همان‌قدر می‌تواند وجود داشته باشد که این احتمال برای روابط رسمی ‌هست. عشق کامل در سینمای مورد مطالعه یک عشق مردانه‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining and interpreting cinema's view of romantic marriage based on Esterenberg's theory of love

نویسندگان [English]

  • Samaneh Sadat Sadidpour 1
  • Mansoreh zarean 2

1 Sociology of Iranian issues, Kharzmi University, Tehran, Iran

2 Alzahra University

چکیده [English]

Love fits into a fluid world in which "romantic possibilities" are rapidly passing by. It seems that cinema, as a means of communication affecting the family, is able to provide the society with models of marital commitment. The present study used Sternberg's theory of love to investigate marital commitment in movies. It was conducted through a combination of quantitative content analysis and phenomenological methods. The statistical population of the research was a target sample of movies with the criteria of high sales and at least fifteen weeks of screening in cinemas. The movies were selected by critics and studied in two parts. Based on Sternberg's theory of love, two main categories of consummate love and imperfect love as well as six sub-categories were identified in the studied sample. Emotional love (intimacy and passion), ease of satisfying passion, replacement of honesty with commitment in emotional love, Empty intimacy, companionate love, and consummate male love were found as the sub-categories of the issue in this study. For the cinema, among the types of love, friendly love and emotional love are more prominent. Also, for the success of a relationship, intimacy, even pretended intimacy, becomes important. In the reviewed movies, commitment in romantic marriage is not paid as much attention as intimacy is. From the viewpoint of those movies, even in informal relationships between men and women, consummate love can exist as possibly as in formal relationships. In the studied cinema, consummate love is a male love.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Love
  • Eshternberg's love
  • marriage
  • romantic marriage
  • cinema