نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 استادیار، گروه معارف اهل البیت، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 پژوهشگر پژوهشکده مهرستان (مطالعات حکمرانی)، اصفهان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مطالعه درک دانشجویان دانشگاههای اصفهان نسبت به پدیده ازدواج در چارچوب رویکرد کیفی و با روش نظریه زمینهای به انجام رسیده است. میدان پژوهش دانشگاههای سراسری شهر اصفهان شامل دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی بوده و مشارکتکنندگان، سی نفر از دانشجویان در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی بودهاند. شیوه نمونهگیری هدفمند – نظری و تکنیک گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بوده است. تجزیه وتحلیل دادهها با فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی و ابزار تحلیلی پارادایم انجام گردید. در اعتباریابی از تکنیکهای اعتباریابی توسط اعضا، بازرس خارجی و مقایسههای تحلیلی انجام شد. بر اساس یافتهها درک دانشجویان نسبت به پدیده ازدواج در قالب اجزای مدل پارادایمی شامل شرایط علی (موانع مفصلبندیشده، ترس نهادینه از شکست، محدودیتپنداری، تصویرسازی از ازدواج)، شرایط مداخلهگر (جایگزینهای در دسترس، الگوهای ازدواج)، شرایط زمینهای (تغییرپذیری نقشها، تجاریسازی ازدواج)، راهبردها و استراتژِیها (راهکارهای فردی و نهادی)، پیامدها (پیامدهای روانی – عاطفی، اجتماعی و اقتصادی) و مقوله هسته تحت عنوان «ازدواج بهمثابه پدیدة پیش بینی ناپذر» صورتبندی شدهاند.
تازه های تحقیق
ازدواج پدیدهای چندبعدی و پیچیده است که هم از عوامل مختلف تأثیر میپذیرد و هم بر پدیدههای دیگر تأثیر میگذارد.موانع زیربنایی ازدواج از جمله موانع اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی نقشی اساسی در تنظیم نظام معنایی دانشجویان دارند. این موانع عموماً ماهیتی ساختاری دارند و در طول زمان شکل گرفتهاند و تاثیری ماندگار در ذهنیت بر جای گذاشتهاند.
در نظام معنایی جدید، سبک زندگی و الگوهای ازدواج نسلهای قبل در شرایط کنونی ناکارآمد دانسته میشوند. این یافتهها در راستای نتایج پژوهشهای لی[1] (2014)، هوانگ و لین[2] (2014) و عظیمی هاشمی و همکاران (1394) است. در کنار این مسئله، شرایط اقتصادیِ دانشجویان سبب شده که حتی در صورت تمایل، با ترس از کنترل نداشتن بر وضعیت آینده روبرو باشند. این نتایج نیز در راستای یافتههای پژوهشهای خجستهمهر و همکاران (1396) و پیک[3] و همکاران (2018) است.
بخشی از دیدگاه دانشجویان به راهکارها و راهبردهایی برای تقویت ازدواج به عنوان بنیاد شکل گیری و بقاء خانواده اشاره داشته است. بخشی از راهکارها به بازاندیشی ذهنی و روانی افراد مربوط است، بخشی دیگر به اصلاح نهادهای تاثیرگذار مانند خانواده، دانشگاه، آموزشوپرورش، و رسانه بازمیگردد که شرایط، زمینهها و بسترهای ازدواج را فراهم نمایند و در سطح ساختاری نیز تحولاتی در نظام سیاستگذاری کشور در این راستا درخواست شده است. محور اصلی تمام راهکارها را میتوان در راستای مقولة هسته یعنی پیشبینیپذیر کردن پدیدة ازدواج در ساحتهای مختلف روانشناختی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی دانست.
شناخت صحیح یک پدیده و درک ذهنیت کنشگران از آن پدیده، مسیر پیش رو در جهت اثربخشی راهبردهای اتخاذ شده را توام با اثربخش بیشتر خواهد کرد و اولویت راهکارهای مربوطه را مشخص میکند. بطوریکه بعضی از اقدامات به طور خاص در برخی برهه های زمانی و زمینه های اجتماعی در اولویت قرار می گیرند. در خصوص جامعة ایران تمرکز بر «کاهش ترس های اجتماعی، اقتصادی و حقوقی» از ازدواج را شاید بتوان مهمترین گام در این راستا دانست. نوعی ترس فراگیر در گفته های دانشجویان با مشاهده وضعیت اجتماعی مانند میزان بالایی از طلاق، درک وضعیت سخت اقتصادی مانند تهیه مسکن و مواجهه با قوانین خاصی مانند مهریه، حق طلاق و ... وجود دارد که از منظر درک معنایی دانشجویان دانشگاه های دولتی اصفهان، بنیادی ترین موانع ازدواج در این برهه زمانی از جامعه ایران به شمار می رود و نوعی پیشبینیناپذیری را در مورد پدیدة ازدواج رقم زده است که با راهکارهای مقتضی در جهت ایجاد امنیت روانی در ساحتهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، روانشناختی و ... میتوان در راستای تغییر آن اقدام نمود.
[1]. Li
[2]. Huang & Lin
[3]. Pike
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Students’ Perception of Marriage in Isfahan by Introducing a Grounded Theory Model
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Ahl al-Bayt Education Group Ahl al-Bayt, Faculty of Theology and Education,University of Isfahan,Isfahan,Iran
2 Researcher of Mehrestan Research Institute (Governance Studies), Isfahan, Iran
چکیده [English]
Using a qualitative approach and the grounded theory, the present study seeks to analyze the perception of marriage by the university students in Isfahan. The field of the research was the state universities in Isfahan, including Isfahan University, Isfahan University of Technology, and the Medical University of Isfahan. The participants included thirty students of various fields of study at different levels of education. They were selected through purposeful-theoretical sampling, and the required data were derived from semi-structured in-depth interviews. The data analysis was performed by open, axial and selective coding processes and a paradigmatic model as the analytical tool. Also, the content validity of the research was evaluated with validation techniques, by an external expert, and through analytical comparisons. As the research findings indicated, university students’ perception of marriage can be discussed based on the components of a paradigmatic model, including causal conditions (i.e., underlying obstacles, failure phobia, limitation assumptions, mental imaging of marriage), intervening conditions (i.e., available alternatives, marriage patterns), background conditions (i.e., variation of roles, commercialization of marriage), strategies (individual and institutional ones), consequences (psychological, affective, social and economic ones), and the core category of ‘marriage as an unpredictable phenomenon’
کلیدواژهها [English]