واکاوی درک معنایی دانشجویان دانشگاه های اصفهان نسبت به پدیده ازدواج (ارائه یک الگوی داده بنیاد)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اهل البیت دانشکده الهیات و معارف اهل البیت دانشگاه اصفهان

2 پژوهشگر پژوهشکده مهرستان (مطالعات حکمرانی)

10.22051/jwfs.2025.48226.3123

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مطالعه درک دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان نسبت به پدیده ازدواج در چارچوب رویکرد کیفی و با روش نظریه زمینه‌ای به انجام رسیده است. میدان پژوهش دانشگاه‌های سراسری شهر اصفهان شامل دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی بوده و مشارکت‌کنندگان، سی نفر از دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی بوده‌اند. شیوه نمونه‌گیری هدفمند – نظری و تکنیک گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بوده است. تجزیه وتحلیل داده‌ها با فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی و ابزار تحلیلی پارادایم انجام گردید. در اعتباریابی از تکنیک‌های اعتباریابی توسط اعضا، بازرس خارجی و مقایسه‌های تحلیلی انجام شد. بر اساس یافته‌ها درک دانشجویان نسبت به پدیده ازدواج در قالب اجزای مدل پارادایمی شامل شرایط علی (موانع مفصل‌بندی‌شده، ترس نهادینه از شکست، محدودیت‌پنداری، تصویرسازی از ازدواج)، شرایط مداخله‌گر (جایگزین‌های در دسترس، الگوهای ازدواج)، شرایط زمینه‌ای (تغییرپذیری نقش‌ها، تجاری‌سازی ازدواج)، راهبردها و استراتژِی‌ها (راهکارهای فردی و نهادی)، پیامدها (پیامدهای روانی – عاطفی، اجتماعی و اقتصادی) و مقوله هسته تحت عنوان «ازدواج به‌مثابه پدیدة پیش بینی ناپذر» صورت‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the university students’ perception of marriage in Isfahan by introducing a grounded theory model

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saleh Tayebnia 1
  • Rahele Kardavani 2

1 Assistant Professor Ahl al-Bayt Education Group Ahl al-Bayt Faculty of Theology and Education University of Esfahan

2 Researcher of Mehrestan Research Institute (Governance Studies)

چکیده [English]

Using a qualitative approach and the grounded theory, the present study seeks to analyze the perception of marriage by the university students in Isfahan. The field of the research was the state universities in Isfahan, including Isfahan University, Isfahan University of Technology, and the Medical University of Isfahan. The participants included thirty students of various fields of study at different levels of education. They were selected through purposeful-theoretical sampling, and the required data were derived from semi-structured in-depth interviews. The data analysis was performed by open, axial and selective coding processes and a paradigmatic model as the analytical tool. Also, the content validity of the research was evaluated with validation techniques, by an external expert, and through analytical comparisons. As the research findings indicated, university students’ perception of marriage can be discussed based on the components of a paradigmatic model, including causal conditions (i.e., underlying obstacles, failure phobia, limitation assumptions, mental imaging of marriage), intervening conditions (i.e., available alternatives, marriage patterns), background conditions (i.e., variation of roles, commercialization of marriage), strategies (individual and institutional ones), consequences (psychological, affective, social and economic ones), and the core category of ‘marriage as an unpredictable phenomenon’.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marriage
  • Students
  • Universities of Isfahan
  • Grounded theory model