ارزش های والدگری، والد خوب از منظر فرزندان و فرزند ایده آل از منظر والدین: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران ، ایران

2 گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

3 گروه روان شناسی دانشگاه الزهرا ، تهران ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارزش‌های والدگری،  والد خوب و فرزند ایده‌آل از منظر والدین و فرزندان ایرانی بود. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دارای فرزند و فرزندان ساکن تهران در مقطع زمانی سال 1399-1400 بوده و نمونه مورد بررسی شامل 23 نفر از والدین و فرزندان بودند که با مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها کدگذاری و  تحلیل شد و و در نهایت حاصل کدگذاری‌ها 385 کد اولیه، 65 مفهوم، 17 مقوله و 3 طبقه کلی بود.  در این مطالعه طبقه والد خوب که شامل 5 مقوله اصلی برخورداری از صفات اخلاقی و انسانی، تأمین نیازهای مادی و معنوی؛ برخورداری از مهارت‌های ارتباطی مناسب؛ آگاه و مدبر  و مقتدر و قاطع  است. طبقه فرزند ایده‌آل، شامل 6 مقوله اصلی شامل برخورداری از صفات اخلاقی و انسانی، متعهد و مسئولیت‌پذیر ، استقلال و استقامت، فعال و باعزت نفس، سازگاری و رضایت، و لامت  است. همچنین طبقه منابع خاستگاه‌های والدینی شامل 6 مقوله اصلی شامل تجربه زیسته، فرهنگ و اجتماع، رسانه، دین و مذهب ، آموزش و والدین   است. طبق یافته‌های پژوهش حاضر، مادر خوب مادری است که فداکار، از خود گذشته، صمیمی و همدل، مهربان و با محبت باشد و پدر خوب پدری است که صادق و قابل اعتماد باشد و به خانواده و فرزندان خود نیز اعتماد داشته باشد و عدالت را در مورد ایشان به درستی به ­ار برد. فرزند ایده‌آل از نظر والدین ایرانی فرزندی استکه  از صفات اخلاقی و انسانی مناسبی ن برخوردار است، متعهد و مسئولیت‌پذیر، مستقل و با استقامت، فعال و با عزت نفس و سازگار و راضی است و به سلامتی جسمی و روانی و رفتاری خود اهمیت می‌دهد.

تازه های تحقیق

طبقه فرزند ایده‌آل، شامل 6 مقوله اصلی شامل برخورداری از صفات اخلاقی و انسانی، متعهد و مسئولیت‌پذیر، استقلال و استقامت، فعال و باعزت نفس، سازگاری و رضایت، و لامت  است. همچنین طبقه منابع خاستگاه‌های والدینی شامل 6 مقوله اصلی شامل تجربه زیسته، فرهنگ و اجتماع، رسانه، دین و مذهب ، آموزش و والدین   است. طبق یافته‌های پژوهش حاضر، مادر خوب مادری است که فداکار، از خود گذشته، صمیمی و همدل، مهربان و با محبت باشد و پدر خوب پدری است که صادق و قابل اعتماد باشد و به خانواده و فرزندان خود نیز اعتماد داشته باشد و عدالت را در مورد ایشان به درستی به ­ار برد. فرزند ایده‌آل از نظر والدین ایرانی فرزندی استکه  از صفات اخلاقی و انسانی مناسبی ن برخوردار است، متعهد و مسئولیت‌پذیر، مستقل و با استقامت، فعال و با عزت نفس و سازگار و راضی است و به سلامتی جسمی و روانی و رفتاری خود اهمیت می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Parenting values,good parents based on childrenès perspective and ideal children based on parent’s perspective: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • Zohreh Khosravi 1
  • Leila Cheraghmollaei 2
  • Moloud Soleimani 3

1 Psychology,Education and psychology department, Alzahra University, Tehran.Iran

2 Psychology,Education and psychology department, Alzahra University, Tehran.Iran

3 Psychology,Education and psychology department, Alzahra University, Tehran.Iran

چکیده [English]

This study aimed to investigate parenting values, good parenting, and the ideal child from the perspective of Iranian parents and children. The method used in this qualitative research is phenomenology study. The study population included all parents and children living in Tehran from the period 1399 to 1400. The sample consisted of 23 parents and children who were studied by semi-structured interview. The data obtained from the interviews were analyzed. The result of coding was 385 primary codes, 65 concepts, 17 categories, and 3 general categories.
A good parent class includes 5 main categories including moral and human qualities; Providing material and spiritual needs; Having appropriate communication skills; being Informed and resourceful; Being powerful and decisive.
The ideal child class includes 6 main categories including moral and human qualities, commitment and responsibility, independence and endurance, activity and self-respecting, adaptation and satisfaction, and health. The resource category of parental origins includes 6 main categories including lived experience, culture, and society, media, religion, education, parents. Finally, based on the result of the study, the model of parenting values is designed and presented. The results of this study showed that the values of parenting and being a good parent from the point of view of children indicates that a good parent has appropriate moral and personality traits, meets the material and spiritual needs of the family, has appropriate communication skills, is knowledgeable and resourceful and  is strong and decisive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parenting values
  • good parent
  • ideal child
  • sources of parental origins
  • Iran
References
Baumeister, Roy F., Leary, Mark R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin117(3), 497. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497 [link].
Breiner, Heather., Ford, Morgan., Gadsden, Vivian. L., & National Academies of Sciences, Engin eering, and Medicine. (2016). Parenting knowledge, attitudes, and practices. In Parenting matters: Supporting parents of children ages 0-8. National Academies Press(US). https://doi.org/10.17226/21868 [link].
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (1998). The ecology of developmental processes. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of humandevelopment (pp. 993–1028). John Wiley & Sons Inc. [link].
Cheah,Chrisissa S.L., Chirkov, Valery. (2008). Parents' personal and cultural beliefs regarding young children: A cross-cultural study of aboriginal and Euro-Canadian mothers. Journal of cross cultural psychology,39(4):402423. https://doi.org/10.1177/0022022108318130 [link].
Cote, Linda.R., Bornstein, Marc.H. (2000). Social and Didatic parenting behaviors and beliefs among  Japanese American and South American mothers of infants. Infancy, 1 (3), 363-374. https://doi.org/10.1207/s15327078in0103_5 [link].
Christler, Joan.C. (2013). Womanhood is not as easy as it seems: femininity requires both achievement and restraint. Psycol. Men Masc. https://doi.org/10.1037/a0031005 [link].
Evenson, Ranae.J., Simon, Robin. W. (2005). Claryfying the relationship between parenthood  and depression. J. Health Soc. Behav. 46, 341–358. https://doi.org/10.1177/002214650504600403 [link].
Fechter,Anne.Meike, (2014) .The good child’: Anthropological perspectives on morality and childhood, Journal of Moral Education. 43:2, 143-155. https://doi.org/10.1080/03057240.2014.90935 [link].
Fleer, Marilyn., & Hedegaard, Mariane. (2010). Children's development as participation in every day practice across different institutions. Mind, Culture, and Activity17(2), 149-168.‏ https://doi.org/10.1080/10749030903222760 [link].
Gaunt Ruth. (2008). Maternal gatekeeping: antecedents and consequences. Journal of Family  issues.  29, 373–395. http://dx.doi.org/10.1177/0192513X07307851 [link].
Greenfield, Patricia. M., & Cocking, Rodney. R. (Eds.). (1994). Cross cultural roots of minority child devel opment. Hillsdale, NJ: Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9781315806884 [link].
 Kim, Bryan. S., Atkinson, Donald. R., & Umemoto, Dawn. (2001). Asian cultural values and the counseling process: Current knowledge and directions for future research. The Counseling   Psychologist29(4), 570-603. https://doi.org/10.1177/0011000001294006 [link].

Kirchhoff,Cornelia.,Desmaraise,Eric,.Putnam,Samuel.(2019). Similarities and differences between western cultures: Toddler temperament and parent-child interactions in the United States (US) and Germany.Infant Behaviour and Development,57. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2019.101366 [link].

Leyendecker,Birgit, Lamb ME, Harwood RL, Schölmerich A. Mothers' socialisation goals and  evaluations of desirable and undesirable everyday situations in two diverse cultural  groups. International Journal of Behavioral Development. https://doi.org/10.1080/01650250143000030 [link].
Liss, Miriam, Schiffrin Holly. H., Mackintosk Virjinia. H., Miles-McLean Haley, Erchull Mindy.J. (2013). Development and validation of a quantitative measure of intensive parentingattitudes. J. Child Fam. Stud. 22 621–636. https://doi.org/10.1007/s10826-012-9616-y [link].
MacQuarrie, M., McIsaac, J. L. D., Cawley, J., Kirk, S. F., Kolen, A. M., Rehman, L., & Stone,M. R. (2022). Exploring parents’ perceptions of preschoolers’ risky outdoor play using socio      ecological lens. European Early Childhood Education Research Journal, 116.‏ https://doi.org/10.1080/1350293X.2022.2055103 [link].
Morgenroth ,Thekla, Heilman, Madeline. E. (2017). Should I stay or should I go? Implications of maternity leave choice for perceptions of working mothers. J. Exp. Soc. Psychol. 72 53–56. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2017.04.008 [link].
McGillicuddy-De Lisi, Ann.V., Sigel, Irving.E. (2002). Parenting Beliefs are Cognitions: The Dynamic Belief Systems Model. In M.H. Bornstein (Ed). Handbook of Parenting. Vol 3. Mahway,  New Jersey: Lawarence Erlbaum Associates.  https://doi.org/10.4324/9781410612137 [link].
Mosier, Christine E., Rogoff, Barbara. (2003). Privileged treatment of toddlers: Cultural aspects of individual choice and responsibility. Developmental Psychology.39(6).  https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.6.1047 [link].
Mulyadi, Seto, Rahardjo, Wahyo, & Basuki, A. Hero. (2016). The role of parent-child relationship, self-esteem, academic self-efficacy to academic stress. Procedia-social and behaveoral sci nces217, 603-608. ‏ https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.063 [link].
Luster, Tom, Okagaki ,Lynn. B. (2005).(2nd ed.) Parenting: An Ecological Perspective.  New Jersey London. Law rence Erlbaum Associates Publishers. https://doi.org/10.4324/9781410613394 [link].
Okimoto, Tyler. G., Heilman Madeline. E. (2012). The “bad parent” assumption: how gender stereotypes affect reactions to working mothers. J. Soc. Issues 68 704–724. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2012.01772.x [link].
Parke, Ross.D., Buriel, Raymand. (1998). Socialization in the family: Ethnic and ecological pespectives. In W. Damon (Series Ed) & N. Eisenberg (Vol. Ed). Handbook of Child Psychology: Vol 3. Social, Emotional, and Personality development (5th ed. 463-552). New York: Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0308 [link].
Paat, Yok Fong. (2013). Working with immigirant children and their families: an  application of Bron  fenbrenner’s ecological systems theory. Journal of  Human Behavior in the Social Environment, 23(8), 954-966. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.800007 [link].
Rosenthal, Miriam. K., & Roer-Strier, Dorit. (2006). "What sort of an adult would you like your child to be?": Mothers' developmental goals in different cultural communities in Israel. International Journal of Behavioral Development, 30(6), 517– 528. https://doi.org/10.1177/0165025406072897 [link].
Rubin, Kennet. H., & Chung, Ock. Boon. (Eds.). (2013). Parenting beliefs, behaviors, and parent- child relations: A cross-cultural perspective. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203942901 [link].
Scott, David. A., Hill, J. (2001). Stability and change in parenting beliefs in first-time mothers from the  pre- to postnatal period. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 19(2), 105–119. https://doi.org/10.1080/02646830125252 [link].
Umberson, Dabra, Oydrivska,Tetyana, Reczek Corinne. (2010). Parenthood, childlessness, and well-being: a life course perspective. Marriage Fam. 72, 612–629. https://doi.org/10.1111/j.1741- 3737.2010.00721.x [link].
Valentine Kylie, Smyth Ciara, Newland Jamee.(2019).Good enough parenting: negotiating standards and stigma.International Journal of drug policy.68. https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2018.07.009 [link].
Wiggins, Tamera. L., Sofronoff, Kate., & Sanders, Mattew. R. (2009). Pathways triple P‐positive parenting program: effects on parent‐child relationships and child behavior problems. Family process48(4), 517-530.‏ https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.2009.01299.x [link].
Widding, Ulrika. (2015) Parenting ideals and (un-)troubled parent positions.Pedagogy, Culture &Society, 23:1, 45-64. https://doi.org/10.1080/14681366.2014.919955 [link].
Williams,Suzanne.E & Hardie,Donna, (2019) Introduction to Sanford Health Children’s Health & Fitness (fit) Initiative: A Physical and Emotional Health Promotional Intervention. American Journal of Health Education, 50:3, 159-166. https://doi.org/10.1080/19325037.2019.1590257 [link].
Willett,Rebecah (2021) ‘In our family, we don’t watch those things’: parents’ discursive constructions of decision-making connected with family media practices, Journal of FamilyStudies. https://doi.org/10.1080/13229400.2021.1923555 [link].
Xiong, B. ,Eliason,Patricia A., Detzner, Daniel F & Michael J. Cleveland. (2005). Southeast Asian Immigrants' Perceptions of Good Adolescents and Good Parents, The Journal of Psychology, 139:2, 159-175. https://doi.org/10.3200/JRLP.139.2.159-175. [link].
Yaman, A., Mesman, J., van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Linting, M. (2010).   Parenting in an individualistic culture with a collectivistic cultural background: The case of     Turkish immigrant families with toddlers in the Netherlands. Journal of Child and Family     Studies19(5), 617-628.‏  https://doi.org/10.1007/s10826-009-9346y [link].
Zhao, Meiju & Fu, Wangqian .(2020). The resilience of parents who have children with autism spectrum disorder in China: a social culture perspective, International Journal of Developmental Disabilities, https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1747761 [link].