پیش بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوه های رویارویی با استرس و سبک زندگی در دختران نوجوان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف پیش‌بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه ‌انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات توصیفی نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم پایه یازدهم شهر آمل در نیمسال تحصیلی دوم 1400-1399 تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه-های اختلال سندروم پیش از قاعدگی (PSST) استینر (2003)، شیوه‌های رویارویی با استرس (CISS) اندلر و پارکر (1990) و سبک زندگی (LSQ) لعلی و همکاران (1391) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ماتریس همبستگی و ضریب رگرسیون گام به گام با استفاده از نزم‌افزار 23spss استفاده شد. نتایج تشان داد شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیش‌بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوه‌های رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مولفه‌های سبک زندگی، در سه گام توانسته‌اند میزان 13 درصد از واریانس علایـم اختلال سـندرم پـیش از قاعـدگی را تبیین و پیش بینی کنند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس شــناخت صحیــح سبک زندگی و آمـوزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه‌ آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.

تازه های تحقیق

نتایج نشان داد شیوه‌های رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیش‌بینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوه­های رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مؤلفه­های سبک زندگی، در سه گام توانسته­اند میزان 13 درصد از واریانس علایـم اختلال سـندرم پـیش از قاعـدگی را تبیین و پیش بینی کنند. در نتیجه  شیوه­های رویارویی با استرس و سبک زندگی، پیش­بینی کننده میزان اختلال سندروم پیش از قاعدگی در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه بودند. از این­رو پیشنهاد می­شود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس شــناخت صحیــح  سبک زندگی و آمـوزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Predicting Premenstrual Syndrome Disorder Based on Coping Styles with Stres and Lifestyle Methods in Girl Adolescence

نویسندگان [English]

  • Farideh Hamidi 1
  • Fatemeh Poorkalhor 2

1 Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

2 MSc in school counseling, Department ofEducational Sciences, Faculty of Humanities, ShahidRajaee Teacher Training University,Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the prediction of premenstrual syndrome based on coping styles with stress and lifestyle in high school students. The research method was applied in terms of purpose and was a descriptive correlational study in terms of method. The statistical population of the present study consisted of all high school students in the 11th grade of the urban area in the second semester of 2020-2021, and according to Krejcie Morgan table, 269 people were selected as the sample by available non-random sampling method. To collect data, Stinner (2003) Premenstrual Syndrome Disorder (PSST), Andler and Parker (1990) Stress Coping Styles (LISQ) and Lali et al. (2012) Lifestyle Questionnaire were used. SPSS23 software and stepwise regression coefficient were used to analyze the data. Results showed that coping styles with stress and lifestyle have the ability to explain and predict premenstrual syndrome. So that emotion-oriented confrontation with stress and then exercise and health, spiritual health and lifestyle components, in three steps were able to explain and predict 13% of the variance in the symptoms of premenstrual syndrome. Therefore, it is suggested that educational counselors and trainers in schools pay attention to the correct knowledge of lifestyle and copying styles training in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Premenstrual Syndrome Disorder
  • Coping Styles
  • Lifestyle
اشتری، نسیم؛ تقی پور،ابراهیم؛ خدابخشی کولایی،آناهیتا؛ خوش کنش، ابوالقاسم؛ و خطیبان، مهناز (1394). اثر بخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی، فصلنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، 23(1): 63-73]لینک[
رمضان­پور، فریبا؛ بحری، نرجس؛ باقری، لیلا؛ فتحی نجفی، طاهره(1394). وضعیت و شدت سندرم پیش از قاعدگی و ارتباط آن با مشخصات فردی و اجتماعی دانشجویان، گناباد-1392، مجله زنان مامائی و نازائی ایران، 18(170): 170-169. 10.22038/IJOGI.2015.6130: DOI ]لینک[
سیه بازی، شیوا .، حریری ، فاطمه زهرا .، منتظری ، علی .، مقدم بنائم، لیدا.(1390) . استاندارد سازی پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی PSST: ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. پایش.; 10 (4) :427-421. 153. ]لینک[.
فولادیها، فرناز(1397).تأثیر  مشاوره گروهی برافسردگی، استرس و اضطراب سندرم پیش از قاعدگی، پایان نامه مشاوره در مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین.
قاسمی پور، یداله.، راوند، معصومه.، سعیدی، فریبا. (1398). مقایسه استرس ادراک‌شده، راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی بین دانشجویان دختر مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و اختلال ملال پیش از قاعدگی و دختران عادی. مجله پرستاری و مامایی; ۱۷ (۴) :۳۲۰-۳۰۹] لینک[.
لعلی، محسن، عابدی، احمد، کجباف، محمدباقر. (1391)، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی، پژوهش­های روانشناختی،15] لینک[.
محبی دهنوی، زهرا؛ ترکمن نژاد سبزواری، مرضیه؛ رستاقی، صدیقه؛ راد، مصطفی(1396).بررسی ارتباط سندرم پیش از قاعدگی با نوع مزاج در دانش‌آموزان دبیرستانی، مجله زنان مامائی و نازائی ایران، 50(2): 23-15  https://doi.org/10.22038/ijogi.2017.9076 : DOI ]لینک[
مطلق، نفیسه؛ (1395). پیش بینی علائم سندرم قبل از قائدگی (PMS) بر اساس سبک زندگی، نشخوار فکری و پیوند والدینی در زنان شهر تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پایان نامه روانشناسی بالینی دانشگاه الزهرا.
منتظری، علی.، تقی زاده، زیبا.، طاهری، صفورا.، سیه بازی، شیوا.، معصومی، راضیه. (1397). استیلای سندرم پیش از قاعدگی برکیفیت زندگی زنان: یک مطالعه کیفی. پایش; 18 (1) :66-53. ]لینک[
ولی زاده، حدیث.، احمدی، وحید. (1400).  ارائه مدل علّی سندرم پیش از قاعدگی در دختران نوجوان شهرستان کرمانشاه. مجله مطالعات ناتوانی.; ۱۱  :11-۲۴.]لینک[