نوع مقاله : پژوهشی اصیل
نویسندگان
1 دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی بر اساس شیوههای رویارویی با استرس و سبک زندگی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، جزء مطالعات توصیفی نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم پایه یازدهم شهر آمل در نیمسال تحصیلی دوم 1400-1399 تشکیل دادند که بر اساس جدول کرجسی مورگان 269 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه-های اختلال سندروم پیش از قاعدگی (PSST) استینر (2003)، شیوههای رویارویی با استرس (CISS) اندلر و پارکر (1990) و سبک زندگی (LSQ) لعلی و همکاران (1391) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ماتریس همبستگی و ضریب رگرسیون گام به گام با استفاده از نزمافزار 23spss استفاده شد. نتایج تشان داد شیوههای رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیشبینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوههای رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مولفههای سبک زندگی، در سه گام توانستهاند میزان 13 درصد از واریانس علایـم اختلال سـندرم پـیش از قاعـدگی را تبیین و پیش بینی کنند. از اینرو پیشنهاد میشود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس شــناخت صحیــح سبک زندگی و آمـوزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.
تازه های تحقیق
نتایج نشان داد شیوههای رویارویی با استرس و سبک زندگی از توان تبیین و پیشبینی اختلال سندروم پیش از قاعدگی برخوردارند. از این رو به ترتیب، شیوههای رویارویی هیجان مدار با استرس و سپس ورزش و تندرستی و سلامت معنوی از مؤلفههای سبک زندگی، در سه گام توانستهاند میزان 13 درصد از واریانس علایـم اختلال سـندرم پـیش از قاعـدگی را تبیین و پیش بینی کنند. در نتیجه شیوههای رویارویی با استرس و سبک زندگی، پیشبینی کننده میزان اختلال سندروم پیش از قاعدگی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بودند. از اینرو پیشنهاد میشود مشاوران و مربیان تربیتی در مدارس شــناخت صحیــح سبک زندگی و آمـوزش رویایی با استرس را جهت پیشگیری از بروز اختلال سندروم پیش از قاعدگی در برنامه آموزشی و جلسات آموزشی مدارس دخترانه مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Predicting Premenstrual Syndrome Disorder Based on Coping Styles with Stres and Lifestyle Methods in Girl Adolescence
نویسندگان [English]
1 Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
2 MSc in school counseling, Department ofEducational Sciences, Faculty of Humanities, ShahidRajaee Teacher Training University,Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the prediction of premenstrual syndrome based on coping styles with stress and lifestyle in high school students. The research method was applied in terms of purpose and was a descriptive correlational study in terms of method. The statistical population of the present study consisted of all high school students in the 11th grade of the urban area in the second semester of 2020-2021, and according to Krejcie Morgan table, 269 people were selected as the sample by available non-random sampling method. To collect data, Stinner (2003) Premenstrual Syndrome Disorder (PSST), Andler and Parker (1990) Stress Coping Styles (LISQ) and Lali et al. (2012) Lifestyle Questionnaire were used. SPSS23 software and stepwise regression coefficient were used to analyze the data. Results showed that coping styles with stress and lifestyle have the ability to explain and predict premenstrual syndrome. So that emotion-oriented confrontation with stress and then exercise and health, spiritual health and lifestyle components, in three steps were able to explain and predict 13% of the variance in the symptoms of premenstrual syndrome. Therefore, it is suggested that educational counselors and trainers in schools pay attention to the correct knowledge of lifestyle and copying styles training in schools.
کلیدواژهها [English]