کاربست مفاهیم و آموزه‌های سرفصل‌های درسی رشته مطالعات زنان در تجربه زیسته دانشجویان این رشته

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات زنان، گرابش حقوق زن در اسلام، گروه مطالعات زنان ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده مطالعات زن و خانواده، گروه حقوق زن در اسلام، قم، ایران

10.22051/jwfs.2024.43846.2984

چکیده

رشته مطالعات زنان در ایران ره‌آوردی از غرب در راستای توسعه جهانی و تاثیر جریانات فمنیستی بر فضای دانشگاهی می‌باشد. با توجه به دو دهه حضور مطالعات زنان در فضای علمی ایران انتظار می‌رود شاهد نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان رشته در ابعاد علمی و اجتماعی زنان باشیم. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی برخی از سرفصل‌های رشته مطالعات زنان و تجربه زیسته دانش‌آموختگان، نگاهی آسیب‌شناسانه به توانمندی رشته در راستای تربیت دانش‌آموختگان به مثابه کنشگران داشته باشد. پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه با دانشجویان رشته مطالعات زنان و تکنیک تحلیل محتوا چگونگی کاربست مفاهیم و نظریه‌ها را در تجربه زیسته دانشجویان در سطوح مختلف دانش، بینش و کنش بررسی می‌کند. کدگذاری گزاره‌های مصاحبه‌ها در نهایت به 15 مقوله محوری از جمله توانمندسازی دانشجو در تفکر خلاق، ضعف دانش زمینه‌ای ، عدم کفایت سرفصل‌های مصوب در پوشش مسائل عینی، روزآمدسازی سرفصل‌ها ، تعارض عین و ذهن، اجتناب از کنشگری ، نقش دانشجو و استاد در مفاهیم رشته مطالعات زنان و... ختم شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است سه سطح دانش، بینش و کنش در کاربست مفاهیم و آموزه‌ها در تجربه زیسته دانشجویان در رابطه متقابل قرار دارند. اما اجتناب از کنشگری در سطح کنش که تجلی سطح آموزش و بینش است به دلایل متعدد به مثابه انتخاب شخصی یا برآیند ساخت اجتماعی تعبیر می‌شود.می‌توان گفت که ساخت اجتماعی، استاد و دانشجو (بازیگران اصلی در انتقال و دریافت مفاهیم) در کاربست مفاهیم و آموزه‌ها در تجربه زیسته دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تازه های تحقیق

سطوح کاربست مفاهم و آموزه‌های رشته مطالعات زنان در تجربه زیسته دانشجویان را می‌توان در سطح دانش، بینش(نگرش)، کنش و تأثیر ناخودآگاه طبقه‌بندی کرد. سه سطح دانش، بینش(نگرش) و کنش در واقع سه ضلع اصلی در تجربه زیسته دانشجویان است. از سوی دیگر، ارتباط درون شبکه‌ای این سطوح با یکدیگر نیز قابل تأمل است. به این معنا که دانشجویانی که در سطح دانش به دلیل تضاد فرهنگی (فرهنگ قومیتی یا مذهبی) نتوانستند با مفاهیم ارتباط برقرار کنند، در سطح کنش، نیز به عنوان یک فرد کنشگر اجتماعی ظاهر نشدند، چرا که اساسا ضرورتی برای کنشگری نمی‌دیدند. همچنان که گاه در سطح بینش نیز فرد به فهم و تلقی هویت مشترک زنانه رسیده­است ولی در سطح کنش، ساختارهای اجتماعی رایج را مردسالار تلقی می‌کند که به طور کلی در تحول وضعیت زنان و به طور خاص در کاربست مفاهیم و آموزه‌های مطالعات زنان در تجربه زیسته دانشجویان به مثابه مهمترین عامل تلقی می‌شود. از همین رو، کنشگری فعالانه و آگاهانه زنان متأثر از این ساختارها است و صرفاً اصلاحات و تحولاتی که از طریق نهادهای حاکمیتی و قدرت اراده شود، محقق می‌شود.

  1. سطح دانش: در این سطح انتظار می‌رود که آگاهی لازم بر اساس مفاهیم و نظریه‌های رشته مطالعات زنان به دانشجویان منتقل شود. تردیدی وجود ندارد که در سطح دانش، استاد و دانشجو بازیگران اصلی در انتقال و دریافت مفاهیم و آموزه‌های علمی هستند. از سوی دیگر، با توجه به پذیرش دانشجو از رشته‌های تحصیلی مختلف، ضعف دانش زمینه‌ای و ضرورت فراهم کردن و ارائه زیرساخت دانشی لازم در راستای فهم و درک مفاهیم و آموزه‌های رشته مطالعات زنان را می‌توان سرآغاز مهم در نقش سطح دانش و کاربست مفاهیم در تجربه زیسته عنوان کرد. همچنان­که نقش استاد در انتقال مفاهیم و نقش دانشجو در دریافت و کاربست مفاهیم نیز غیرقابل انکار است. از نگاه دیگر، ارائه نقادانه،‌ تبیین علمی و عبور از مطلق‌گرایی می‌تواند مکانیسم کارآمدی در افزایش سطح دانش و درنهایت کاربست مفاهیم در تجربه زیسته دانشجویان باشد. درهمین­راستا، گاه غفلت از مفاهیم و نظریه‌های شبکه‌ای و بنیادین و تمرکز بر مفاهیم دانشی سطح پایین و یا مفاهیمی که در جامعه ایران دیگر مسئله اجتماعی تلقی نمی‌شوند، موجب­شده تا چرخه انتقال و دریافت دانش و کاربست آن در تجربه زیسته دانشجویان محقق نشود و یا در حد مطلوب و مقبول به کار گرفته نشود. تمام مشارکت‌کنندگان، دانشجویان مفاهیم و آموزه‌های رشته مطالعات زنان را در این سطح ناکارآمد و غیرمرتبط با کاربست آن در تجربه زیسته خود ارزیابی کردند. بنابراین، عدم کفایت سرفصل‌های مصوب در پوشش مسائل عینی زنان نیز نقش غیرقابل انکاری در فرآیند کاربست مفاهیم در تجربه زیسته دانشجویان دارد.
  2. سطح بینش (نگرش): بینش در علوم گوناگون معانی متفاوتی را شامل می‌شود در علم روان­شناسی «بینش یا بصیرت فهمی از خود و روابط با دیگران است که تجربه‌های پیشین را روشن یا فرد را در حل مسئله‌ای یاری می‌کند» (میرشکاری، ۱۳۹۶) یا می‌توان گفت یکى ازدو خاصیت اساسی وجود انسان دستگاه ادراک و دیگرى دستگاه اراده است، در حوزه ادراک، علم و شناخت دخیل است که به «بینش» تعبیر مى شود (جلالی،۱۳۸۹)؛ مخبر(۱۳۸۶) از دیگر تعاریف «بینش» درعلم را «قدرت مسئله‌گشایی» عنوان می‌کند، اما بینش جامعه‌شناسی با تعریف ارائه شده از سی رایت میلز[1] به معنای توانایی فرد در قرار دادن خویشتن در متن زمانه خود و برقراری ارتباط میان سرگذشت فردی خود با تاریخ جامعه تعریف می‌شود. با چنین کاری فرد ریشه بخش زیادی از مسائل خود را در اقتضائات زمانه و تحولات جامعه می‌داند و متوجه می‌شود این گرفتاری فقط دامنگیر او نیست بلکه دامن گستره وسیعی از افراد جامعه را گرفته­است و متأثر از سیاست‌گذاری‌‌ها و قوانین است. او با شناخت شرایط زمانه و ساختار‌های حاکم بر جامعه، می‌تواند راهکارهای بهتری برای رفع گرفتاری‌های خود و هم­نوعان خود جست­وجو کند (میلز،۱۳۹۹). از لوازم بینش جامعه‌شناختی می‌توان به وجود ذهن مسئله­‌پرداز ، نگاه تاریخی و فرایندی به پدیده‌ها، نگرش انتقادی به نظریه‌های موجود برشمرد (مبارکی، ۱۳۹۵). تغییر بینش سطح عمیق‌تری از ارتباط مفاهیم با دانشجو را نشان می‌دهد و دانشجو درگیری ذهنی و عاطفی با متن را تجربه می‎‌نماید از سویی با توجه به مفهوم ارائه شده از بینش جامعه‌شناختی ومهارت‌های ضروری آن، بیش از پیش اهمیت تفکر نقادانه، فرایند حل مسئله، عادت پرخوانی و ذهن مشحون از اطلاعات اجتماعی تاریخی در راستای قضاوت‌ صحیح و مهارت پژوهش بدون تعصب در کسب بینش روشن می‌شود.

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که کاربست مفاهیم در این سطح مستلزم رویکرد حساس جنسیتی و فهم هژمونی مردسالار است. این امر نیز به نوبه خود مستلزم توانمندسازی دانشجو در تفکر خلاق و نقادانه است. از سوی دیگر، روزآمدسازی سرفصل‌ها سرآغازی برای کارآمدی و تحقق اهداف و ورود مفاهیم دانشی به عرصه تجربه و زیست اجتماعی دانشجویان است. هرچند در برخی موارد نیز فقدان هم­دلی و هم­راهی دانشجو را شاهد هستیم. دلیل این وضعیت را می‌توان در تضاد و عدم هم­راستایی فرهنگی (خرد و کلان) مفاهیم و نظریه‌های مطالعات زنان خلاصه کرد. البته به اذعان دانشجویان، مفاهیم ارائه‌شده ناخودآگاه بر نگرش و بینش آنان تا حدی تأثیر می‌گذارد، اما این تأثیر ضرورتاً به کاربست مفاهیم و نظریه‌ها در تجربه زیسته دانشجویان منجر نمی‌شود.

  1. 3. سطح کنش: سطح کنش، درواقع عرصه بروز و تجلی دانش و بینش است. در صورتی که فرآیند یادگیری دانش از مسیر بینش و نگرش به­شکل مطلوب انجام شود، در این صورت مرحله کنش نیز هم­سو با دانش و بینش رقم می‌خورد. باتوجه به تعریف کیمبل[2]ازیادگیری (وایلز، 1392)، ارتباط مقولات استخراج شده با چرخه یادگیری و کنش را در سه حالت تعریف کرد: ۱- عدم تکامل فرایند یادگیری ۲- تکمیل فرایند یادگیری و عدم امکان بروز مفاهیم در کنش مشارکت‌کننده ۳ـ اجتناب از کنشگری به مثابه انتخاب شخصی یا برآیند ساخت اجتماعی. سطح کنش در واقع مرحله عینی کاربست مفاهیم در تجربه زیسته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تعارض عین و ذهن در مباحث مطالعات زنان و مناسبات ساخت اجتماعی (فرهنگ) و آموزش و آگاهی اجتماعی با مفاهیم و نظریات مطرح در رشته مطالعات زنان بر کاربست مفاهیم در تجربه زیسته دانشجویان تأثیر گذار بودند. تاجایی­که دانشجویان در برخی مواقع از کنشگری فعالانه و آگاهانه اجتناب می‌ورزیدند. از سوی دیگر، فقدان بازار کار و زمینه‌های شغلی متناسب با رشته مهمترین عاملی است که در سطح کنش کاربست مفاهیم در تجربه زیسته دانشجویان را تحت­تأثیر قرار می‌دهد. تحلیل و طبقه‌بندی یافته‌های پژوهش در سطوح سه‌گانه و با محوریت تجربه زیسته دانشجویان، آن را از یافته‌های سایر پژوهش‌ها متمایز کرده­است. پژوهش‌هایی که از نگاه و تلقی متخصصان و کارشناسان به آسیب‌شناسی رشته مطالعات زنان پرداخته‌اند. به تبع سایر پژوهش‌ها، عدم همکاری و همراهی دانشجویان برای انجام مصاحبه و دشواری دسترسی به دانشجویان از محدودیت‌های اصلی این پژوهش بوده­است. اما در فرآیند تحلیل مصاحبه‌ها و صورتبندی مقولات به نظر می‌رسید که یکی از مشکلات دانشجویان در کاربست مفاهیم در تجربه زیسته هراس از انگ اجتماعی فمینیست بود. بنابراین شاید مطالعه و بررسی «چرایی و چگونگی این همانی مطالعات زنان با فمینیسم در ایران و راهکار برون‌رفت از آن» بتواند محور و مبنای پژوهش آتی باشد .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Application of Concepts and Teachings of Course Units of Women’s Study in Student’s Lived Experience

نویسندگان [English]

  • Sedigheh Heidari Majd 1
  • Khadige Barzegar 2

1 phD. Student of women's studies, women's rights in Islam Department of Women's Studies Faculty of Humanities Tarbiat Modares University, Tehran,Iran.

2 Assistant Professor at University of Religions and Denominations, Faculty of Women and Family Studies, Department of Women's Law in Islam, Qom, Iran

چکیده [English]

The field of women's studies in Iran is a development from the West in line with the global development and the impact of feminist currents on the academic environment. Considering the two decades of presence of women's studies in the scientific environment of Iran, we expect to see the role of the graduates in the scientific and social dimensions related to women. This paper aims to take a pathological look at the capabilities of the women's studies in training the graduates as activists in the field of women's studies. The present research, using a qualitative method and using interview tools with women's studies students and content analysis technique, examines the application of concepts and theories in the lived experience of students at different levels of knowledge, Insight and Action. The research will be carried out through qualititative method, grounded theory, using in-depth interviews as data collection technique and coding text and analysis of the more comprehensive answers. Final categories are 15 including students’ empowerment in creative thinking, a lack of backgroung knowledge on sociology, inadequacy of the approved course units in covering objective issues, necessity of updating the units plays main role in efficiency and the realization of goals, the conflict between the objectivity and the subjectivity in the topics and teachings of women's studies, avoiding active and conscious activism and the role of students and professors in the application of the concepts of in lived experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • women's studies
  • lived experience
  • course contents
  • interdisciplinary
آبوت، پاملا؛ والاس، کلر.(1390) جامعه‌شناسی زنان، (ترجمه منیژه نجم عراقی)، تهران، نی
آزاد ارمکی، تقی.(1395)، تغییرات، چالش‌ها و آینده خانواده ایرانی، تهران، تیسا
آلن، رپکو ؛(1394)، پژوهش میان‌رشته‌ای نظریه و فرایند، (ترجمه محسن علوی‌پور، مجید کرمی، هدایت‌الله اعتمادی‌زاده‌دریکوندی، علی‌اکبر نورعلیوند علی‌اکبرنورعلیوند) تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ایتزن، دی استنلی؛ ماکسین، باکازین؛ کلی، ایتزن‌اسمیت (1396) مسائل اجتماعی از دیدگاه انتقادی، (ترجمه هوشنگ نایبی)،تهران پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
باقری، شهلا ؛ قربانی، زهرا ؛ کرامتی، معصومه (1388)،واکاوی ردپای فمنیسم در سرفصلهای رشته مطالعات زنان،کتاب ماه علوم اجتماعی، 21 (6):36_41[ لینک]
باومن، زیگمونت.(1396) عشق سیال، (ترجمه عرفان ثابتی)تهران، ققنوس.
برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زن وخانواده، کارگروه مطالعات زنان، شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، نسخه بازنگری شده مورخ 16/12/1393 [لینک]
برناردز، جان(1398) درآمدی بر مطالعات خانواده، (ترجمه حسین قاضیان)، تهران، نی.
بهشتی پور، حسن.(1394)، آشنایی گام به گام روش‌های تحلیل سیاسی،تهران، سروش
بهنام، جمشید.(1392). تحولات خانواده:پویایی خانواده در حوزه‌های فرهنگی گوناگون، (ترجمه محمد جعفر پوینده)، ماهی
پاتای، دافنه؛ کوئرج، نورتا؛ آرکلین، الن؛ موراتا، ساشیکو و پاپی نژاد شهربانو.(1390)فمنیسم در ترازوی نقد(مطالعات زنان)؛ ترجمه منیره رضایی و دیگران؛قم، دفتر نشرمعارف
تانگ، رزماری (1391)، درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی، (ترجمه منیژه نجم عراقی)، تهران، نی
توحیدی نیره، (۱۳۹۴)رشته مطالعات زنان در ایران کرد ی دیگر از پارادوکس جمهوری اسلامی، آزادی اندیشه 1: 150 -213 [لینک]
جلالی، حسین (1380)، درآمدی بر بحث بینش، گرایش، کنش و آثار متقابل آنها، معرفت 50: 45 [لینک]
جمالی زواره، بتول؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ آرمند، محمد؛ نیلی، محمدرضا(1388). تبیین معیارهای محتوایی کتابهای درسی دانشگاهی رشته علوم تربیتی، مشاوره و روان­شناسی،پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 14(21):31-49. dor/20.1001.1.26767503.1388.14.21.3.7 [ لینک]
حق شناس، سید جعفر(۱۳۹۴) آسیب‌شناسی خانواده (مجموع مقالات)، تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
خورسندی طاسکوه، علی(1396)گفتمان میان‌رشته‌ای دانش:مبانی نظری، گونه‌شناسی و خط مشی‌هایی برای عمل در آموزش عالی، تهران،پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
خورسندی طاسکوه، علی (1388)، تنوع گونه‌شناختی در آموزش و پژوهش میان‌رشته‌ای دانش، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی1(4):57 -83 https://doi.org/10.7508/isih.2009.04.003 [ لینک]
خورسندی طاسکوه، علی ؛ معتمدی، اعظم؛ یمنی دوزی، محمد؛ عارفی، محبوبه. (1397).سیر تحول گونه‌شناسی پژوهش میان‌رشته‌ای:مطالعه‌ای تاریخی تبارشناسانه. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی 11(1):1-32 doi.org/10.22035/isih.2019.2929.3266 [لینک]
دانون، ژوزفین.( 1397). نظریه‌های فمنیستی، (مترجم فرزانه راجی) ،تهران، چشمه.
دهقان‌زاده، حجت؛ حسین ، نوروزی؛ داریوش ، امیر تیموری. (1395) مقایسه اثر بخشی الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و روش مرسوم یادگیری دانش آموزان.،روانشناسی تربیتی،12 (39): 119- 134 doi.org/10.22054/jep.2016.4120[لینک]
رابینگتن، ارل؛ واینبرگ، مارتین؛(1382). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی، (مترجم رحمت‌الله صدیق سروستانی)، تهران، دانشگاه تهران.
روشنی, شهره, برزگر, خدیجه, شاهچراغیان, مریم. مؤمن, رقیه السادات. (1398). رشتۀ مطالعات زنان در ایران: چالش ها و راهکارها. مطالعات زن و خانواده، 7(3). doi: 10.22051/jwfs.2019.23398.1941[لینک]
رودگر، نرجس. (1396)، فمنیسم تاریخچه، نظریات، گرایش‌ها و نقد، تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
سرمدی، پرستو.(1396). زنان و دولت پس از انقلاب، تهران، کبیر
سگالن، مارتین.(1393).جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، (ترجمه حمید الیاسی)، تهران،مرکز
شادفر،حوریه؛ لیاقتدار،محمدجواد؛ شریف،مصطفی (۱۴۰‍۱). بررسی انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامه آموزشی با نیازهای دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 17(4)(62 پیاپی) 123-146[لینک]
صادقی فسایی، سهیلا ؛ عرفان‌منش، ایمان(1395)، گفتمان و خانواده ایرانی: جامعه شناسی الگوهای خانواده ایرانی، پس از مناقشه‌های مدرنیته در ایران، تهران، دانشگاه تهران
عامری پردیس، شریعت پناهی نسیم السادات. (1394). مطالعه تطبیقی جایگاه رشته مطالعات زنان در آموزش عالی، به مثابه زیربنای دستیابی زنان به عرصه های مدیریتی. همایش زن و مدیریت در آموزش عالی. [لینک]
علی احمدی، امید. (1389) تحولات معاصر خانواده در شهر تهران، شهر تهران (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
عمید، حسن(75)، فرهنگ عمید،تهران: امیرکبیر
غفاری، سعید؛ بقایی، حسن و قربانی رضوان،طیبه،(۱399) .تأثیر آموزش مهارت تفکر خلاق در کتابخانه‌های عمومی بر میزان خلاقیت کودکان مطالعه موردی کودکان 12ساله دختر عضو کتابخانه عمومی امام علی شهر قم، خانواده و پژوهش 17(1):127 تا 143 http://qjfr.ir/article-۱-۱۴۲۰-fa.html [لینک]
فتحی واجارگاه ،کوروش ( 1389)،برنامه درسی دورریختنی ،دو فصلنامه برنامه درسی آموزش عالی1(4) ،6-7 [لینک]
فرنگ، مرتضی، و قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل. (1396). نقش محتوای برنامه درسی در بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاهها. کنفرانس پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی.دوره اول [لینک]
قاسمپور, فاطمه، نصرت خوارزمی, زهره. (1397). فرایندپژوهی تکوین رشته مطالعات زنان معطوف به تغییرات پارادایمی جنسیت (مطالعه موردی: دانشگا‌ه‌های امریکا). زن در توسعه و سیاست16(4): 525-549 doi.org/10.22059/jwdp.2019.267941.1007519[لینک]
قائمی راد، سید محمد امین.( 1396)، زوال پدرسالاری، فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده ی مدنی، تهران، نقد فرهنگ
کیذوری، امیرحسین؛ ﻳﻤﻨﻲ دوزی، ﻣﺤﻤﺪ؛ ﻣﻬﺮﻣﺤﻤﺪی، ﻣﺤﻤﻮد؛ اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻤﻲ، ﻣﺤﻤﻮد (1391). مفهوم پردازی توسعه برنامه‌های میان‌رشته‌ای، مطالعات برنامه ریزی آموزشی1(1)105-129 [ لینک]
مبارکی محمد،(1395)، بینش جامعه شناختی چرا و چگونه، انجمن جامعه‌شناسی ایران [لینک]
مخبر، نغمه، (1386) «بررسی رابطه بین سطح بینش با تحصیلات و علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی»، طب داخلی روز؛ مجله دانشکده علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد 13(2). [لینک]
مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری(1380)، نگاهی به رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برخی کشورهای جهان، تهران: برگ زیتون
مشیرزاده، حمیرا.(1383). مقدمه‌ای بر مطالعات زنان. تهران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری
معیدفر، سعید(1389)، مسائل اجتماعی ایران (جامعه‌شناسی اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر)، تهران،علم
مهدی، رضا (1392). شکل گیری و توسعه میان رشته‌ای در آموزش عالی:عوامل و الزامات، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی5 (2):91-117 doi.org/10.7508/isih.2014.18.005[لینک]
مهرمحمدی، محمود،(1388)، ملاحظات اساسی در باب سیاست‌گذاری توسعه برنامه درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 1(3): 1- 18. doi.org/10.7508/isih.2009.03.001[لینک]
مومنی مهمویی، حسین؛ صفدری، زهرا. (1395). رابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 7(۱۳)، 101-121. 20.1001.1.25382241.1395.7.13.5.0[لینک]
میرشکاری، جواد ، (1396) ، فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، دفتر سیزدهم تهران، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی(ذیل سرواژه بینش).
میلز، سی رایت.(1399)، بینش جامعه شناختی نقدی بر جامعه‌شناسی آمریکایی، مترجم عبدالمعبود انصاری، سهامی انتشار.
میرزا بیگی، علی.(1380) برنامه ریزی درسی و طرح درس، تهران: یسطرون.
 نواب،الهام؛ حاجی بابایی،فاطمه.(1395)، پدیدار شناسی با تمرکز بر روش‌شناسی ون منن»،تهران، اندیشه رفیع.
وایلز، کیمبل(۱۳۹۲). مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمد علی طوسی، تهران، بازتاب.
ویلهلم دیلتای، (۱۴۰۱)، شعر و تجربه، ترجمه منوچهر صانعی، تهران: ققنوس .
 
References
Abbott, P; Wallace, C. (2001). Sociology of Women, [ Manijeh Najm Iraqi translator]. Tehran: Ney. [Text in persian]     
Aameri, P., Shariat Panahi N. (2014), A comparative study of the position of women's studies in higher education, as a basis for women's access to managerial fields, Conference on women and management in higher education. [Text in persian]
Ali Ahmadi, Omid. (2010), Contemporary developments of the family in the city of Tehran, Tehran (Cultural and Artistic Organization of Tehran Municipality). [Text in persian]
Allen, F. r., Newell, W. H., Szosta, R. (2012), Interdisciplinary research: process and theory, ( Mohsen Alavipour, Majid Karmi, Hedayatullah Etimadizade Darikondi, Aliakbar Nooralivand Translators),Tehran, Research Institute of Cultural and Social Studies.[Text in persian]
Amid, H. (2014). Amid dictionary. Tehran, Amirkabir. [Text in persian]
Azad Aramaki, T. (2015). Changes, Challenges and Future of the Iranian Family. Tehran: Tisa. [ text in persian].
Bagheri, S., Ghorbani, Z., Keramati, M. (2008), Analyzing the footprints of feminism in the headlines of the field of women's studies, The Book of Social Sciences, 21 (6): 36-41[link] [Text in persian]
Bauman, Z. (2017), Liquid Love On the Frailty of Human Bonds, (Irfan sabeti Translator) Tehran, Ghoghnoos. [ text in persian]
Behnam, J. (2012). Changes in the family: family dynamics in different cultural fields, (Mohammad Jafar Poindeh translator), Tehran: Mahi. [ text in persian]
Beheshtipour, H. (2014), step-by-step introduction to political analysis methods, Tehran:Soroush. [Text in persian]
Bernardes, J. (2019), Family studies: an introduction, (Hossein Ghazian translator), Tehran, Ney. [ text in persian]
Burnett Tylor, E. (1871), Primitive Culture. London: cambridg.
Donovan, J. (2000), Feminist theory: the intellectual traditions, (Farzane raji translator), Tehran, Cheshme. [Text in persian]
Dehghanzadeh, H., Nowrozi, H., Amir Timuri, Dariush. (2016), Comparison of the Effectiveness of Riegeluth and Gagné Instructional Design Models Together and with Traditional Method in Learning Third Grade Junior Students, Educational Psychology, 12 (39): 119-134. [link] [Text in persian]
Fathi Vajargah, K, (2010), Curriculum of Durrikhtani, Two Quarterly Journal of Higher Education Curriculum 1(4), 6-7 [link] [Text in persian]
Farang, M., Ghasemzadeh, A. (2016), The role of curriculum content in improving the quality of education, Conference of modern researches of Iran and the world in psychology and educational sciences, law and social sciences, Conference center of the international unit in universities, Shiraz, first period. [link] [Text in persian]
Ghaffari, Ph.D. S, Bagha’ee H, Ghorbani Rezvan T.( 2020). The Effect of Creative Thinking Training on Children's Creativity in Public Libraries (Case Study: 12-year-old Girl Members of Imam Ali Public Library, Qom). QJFR; 17 (1) :127-144 dorl.net/dor/20.1001.1.26766728.1399.17.1.7.9[link] [Text in persian]
Ghasempour, F., & Nosrat Kharazmi, Z. (2018). The development of women’s studies programs in view of the gender paradigm shifts: A process tracing in the United States. Woman in Development and Politics, 16(4), 525-549. https://doi.org/10.22059/jwdp.2019.267941.1007519[link] [Text in persian]
Haqshenas, S. J, (2014), Pathology of the family (collection of articles), Tehran, Office of Women's Studies and Research, Presidential Center for Women and Family Affairs. [Text in persian]
Itzen, D. S., Maxine, B., Kelly, I. s. (2016), Social issues from a critical point of view, (Hashang Naibi translator), Tehran, Institute of Culture, Art and Communication. [Text in persian]
Jalali, H. (1389). An introduction to the discussion of insight, tendency, action and their mutual effects, Marafet 50[Text in persian]
Jamali Zavareh, B., Nasr Esfahani, A. R., Armand, M., & Nili, M. R. (1388). Clarification of the content criteria for authoring and compiling university textbooks in the fields of educational sciences, University textbooks; Research and writing. University Textbooks; Research and Writing, 14(21), 31-49.[ link] [Text in persian]
Khorsandi Taskoh, A. (2016). Interdisciplinary Discourse of Knowledge: Theoretical Foundations, Typology and Policies for Action in Higher Education, Tehran: Research School of Cultural and Social Studies. [Text in persian] [Text in persian]
Khorsandi Taskoh, A. (2010), Variety of Typologies in Interdisciplinary Education, Interdisciplinary Studies in the Humanities, 1(4):57-83[ link] [Text in persian]
Khorsandi Taskoh, A., Motamedi, A., Yemeni Dozi, M., Arefi, M. (2018). The Evolution of the Typology of Interdisciplinary Research: A Historical-genealogical Study, Interdisciplinary Studies in the Humanities, 11(1),1-32[link] [Text in persian]
Khorsandi Taskoh, A. (2009), Interdisciplinarity and its Challenges in Higher Interdisciplinary Studies in the Humanities, Education,1(2):85-101[link]
Kimball, W., (2014), Supervision for better schools, (Mohamad ali toosi translator). Tehran: Baztab [Text in persian]
Kizouri, A., Yemeni Dozi, M., Mehrammohamdi, M., Abowal Ghasemi, M. (2013), Conceptualization of the development of interdisciplinary programs, Journal of Educational Planning Studies ,1(1) 105- 129[link] [Text in persian]
Klein J. T, Newell W.H. (1997), Advancing Interdisciplinary Studies. In J. G. Gaff and J. L. Ratcliff (eds.), Handbook of the Undergraduate Curriculum: A
Markova IS, Berrios GE. Insight in clinical psychiatry. A new model. J Nerv Ment Dis 1995 Dec; 183 (12): 51-743. [link] [Text in persian]
Mehdi, Reza. (2013), Formation & Development of Interdisciplinary in Higher Education: The Key Factors and Requirements, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 5 (2): 117-91[link] [Text in persian]
Mehrmohammadi, M., (2016), Key Consideration on the Policy Making for Interdisciplinary Sciences in Higher Education from the Standpoint of Development Process, Interdisciplinary Studies in Humanities, 1(3); 1-18. [link] [Text in persian]
Mirshkari, J.(2017), Dictionary of approved words of Farhangistan,13th office. Tehran: Persian Language and Literature Academy. [Text in persian].
Mirza Beigi, A. (2008), Curriculum Planning and Lesson Design, Tehran: Yasteroon. [Text in persian]
Mobaraki, M. (2015), Sociological Insight Why and How, Tehran: Iranian Sociological Association. [Text in persian]
Mokhber N. (2007),The survey of relationship between insight with educational level & positive /negative symptoms of schizophrenia. Intern Med Today; 13 (2) :34-40. [Text in persian][link]
Momeni Mahmoei, H., & safdari, Z. (2016), The Relationship between Academic Attitude and Achievement Motivation with Students' Perceptions of the Quality of Curriculum. Journal of higher education curriculum studies, 7(13), 101-121. [Text in persian][link]
Moshirzadeh, H. (2004), An introduction to women's studies. Tehran: Ministry of Science, Research and Technology. [ text in persian].
Moidfar, S. (2010), Iran's social issues (sociology of strata and vulnerable groups), Tehran, alam. [Text in persian]
Nawab, E., Haji Babaei, F. (2015), Phenomenology with a focus on Van Menen's methodology, Tehran, Andisheh Rafi. [Text in persian]
Papinejad, S; Murata, S; Patai, D; Kothraj N; Arklin A; Elizabeth, F. G. (Munira Rezaei, Azadeh Vojdani, Forough Zakavati, Zahra Vermziar translators). Feminism in the scale of criticism (women's studies); Qom: Maaref publishing office [link] [ text in persian].
Rowshani, S., Barzegar, k., Shahcheraghian, M., Momen, R. (2019), Women's Studies in Iran: Challenges and Solutions, Women and Family Studies,7(3) [Text in persian][link]
Roudgr, N. (2016), Feminism, history, theories, trends and critique, Tehran, Women's Studies and Research Office. [ text in persian]
Rubington, E; Weinburg, M. (2014), The study of social problems: seven perspectives. [Rahmatullah Sediq Sarvestani, translator]. Tehran: Tehran University Press[ text in persian].
Sadegh Fasaei, S. IrfanManesh, I., (2015), Discourses and Iranian family: Sociology of family patterns, after the conflicts of modernity in Iran, Tehran, University of Tehran. [Text in persian]
Sarmadi. P. (2016), Women and the Government after the Revolution. Tehran: Kabir. [ text in persians]
Segalen, M. (2014), Historical Sociology of the Family, [Hamid Eliyasi translator], Tehran: Markaz. [Text in persian]
Shadfar, H., Liaqtdar, M. J., Sharif, M., (2023), Investigating Conformity Scope of Educational Planning and Administration Curriculum with Students Needs, Institute for Research and Planning in Higher Education, (62) 123-146. [link] [Text in persian]
Stember, M. (1991). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise. The Social Science Journal, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90052-6.[link] [Text in persian]
Tong, R. (2013). A comprehensive introduction to feminist theories, [Manijeh Najm Iraqi translator]. Tehran: Nei. [ text in persian]
The Presidential Women's Participation Center. (2008). A look at the field of women's studies in universities and educational centers of some countries in the world. Tehran: Bargh Zeitoun. [Text in persian]
Tohidi, N. (2014), Women's studies field in Iran is another manifestation of the paradox of the Islamic Republic, Azadi Andisheh , 1: 150-213 [Text in persian]
Van Manen, M. (1997), Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. London, ON: The Althouse Press.
Wright Mills, C. (2019), The Sociological Imagination. (Abdul Maboud Ansari Translator) Tehran: publishing company. [Text in persian]
Wilhelm, D. (2022), Poetry and Experience, (Manouchehr Sanei translator), Tehran: Phoenix [Text in persian]