کاربست مفاهیم و آموزه‌های سرفصل‌های درسی رشته مطالعات در تجربه زیسته دانشجویان این رشته

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دانشگاه ادیان و مذاهب

2 استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم دانشکده زن و خانواده

10.22051/jwfs.2024.43846.2984

چکیده

رشته مطالعات زنان در ایران ره‌آوردی از غرب در راستای توسعه جهانی و تاثیر جریانات فمنیستی بر فضای دانشگاهی می‌باشد. با توجه به دو دهه حضور مطالعات زنان در فضای علمی ایران انتظار می‌رود شاهد نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان رشته در ابعاد علمی و اجتماعی زنان باشیم. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی برخی از سرفصل‌های رشته مطالعات زنان و تجربه زیسته دانش‌آموختگان، نگاهی آسیب‌شناسانه به توانمندی رشته در راستای تربیت دانش‌آموختگان به مثابه کنشگران داشته باشد. پژوهش حاضر با روش کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه با دانشجویان رشته مطالعات زنان و تکنیک تحلیل محتوا چگونگی کاربست مفاهیم و نظریه‌ها را در تجربه زیسته دانشجویان در سطوح مختلف دانش، بینش و کنش بررسی می‌کند. کدگذاری گزاره‌های مصاحبه‌ها در نهایت به 15 مقوله محوری از جمله توانمندسازی دانشجو در تفکر خلاق، ضعف دانش زمینه‌ای ، عدم کفایت سرفصل‌های مصوب در پوشش مسائل عینی، روزآمدسازی سرفصل‌ها ، تعارض عین و ذهن، اجتناب از کنشگری ، نقش دانشجو و استاد در مفاهیم رشته مطالعات زنان و... ختم شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است سه سطح دانش، بینش و کنش در کاربست مفاهیم و آموزه‌ها در تجربه زیسته دانشجویان در رابطه متقابل قرار دارند. اما اجتناب از کنشگری در سطح کنش که تجلی سطح آموزش و بینش است به دلایل متعدد به مثابه انتخاب شخصی یا برآیند ساخت اجتماعی تعبیر می‌شود.می‌توان گفت که ساخت اجتماعی، استاد و دانشجو (بازیگران اصلی در انتقال و دریافت مفاهیم) در کاربست مفاهیم و آموزه‌ها در تجربه زیسته دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Application of Concepts and Teachings of Course Units of Women’s Study in Student’s Lived Experience

نویسندگان [English]

  • sedigheh heidari majd 1
  • khadige barzegar 2

1 Graduated from the University of Religions and denomination, women and family faculty

2 Assistant Professor of Qom University of Religions and denomination, Faculty of Women and Family

چکیده [English]

The field of women's studies in Iran is a development from the West in line with the global development and the impact of feminist currents on the academic environment. Considering the two decades of presence of women's studies in the scientific environment of Iran, we expect to see the role of the graduates in the scientific and social dimensions related to women. This paper aims to take a pathological look at the capabilities of the women's studies in training the graduates as activists in the field of women's studies. The present research, using a qualitative method and using interview tools with women's studies students and content analysis technique, examines the application of concepts and theories in the lived experience of students at different levels of knowledge, Insight and Action. The research will be carried out through qualititative method, grounded theory, using in-depth interviews as data collection technique and coding text and analysis of the more comprehensive answers. Final categories are 15 including students’ empowerment in creative thinking, a lack of backgroung knowledge on sociology, inadequacy of the approved course units in covering objective issues, necessity of updating the units plays main role in efficiency and the realization of goals, the conflict between the objectivity and the subjectivity in the topics and teachings of women's studies, avoiding active and conscious activism and the role of students and professors in the application of the concepts of in lived experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • women's studies
  • lived experience
  • course contents
  • interdisciplinary