فرایند شکل‌گیری معنای ازدواج و زندگی خانوادگی از منظر نسل میانه؛ پژوهشی داده‌بنیاد

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم ، ایران

چکیده

ازدواج مقدمه ورود به نهاد با قدمت و دیرپای خانواده و میزبان زوجین در طی حیات تأهلی آنان است. داوطلبان ورود به این نهاد دیدگاه های متفاوتی دارند که تصور خاصی از ازدواج به‌عنوان مقدمه و از زندگی خانوادگی به‌عنوان حیات تأهلی در ذهن آنان ایجاد می کند. از جمله عوامل تاثیرگذار بر تصور از خانواده تحرکات نسلی است. وقوع تغییرات بنیادین در نحوه ورود، مدیریت محتوا و خروج از نهاد خانواده بیانگر تفاوت نگاه به ازدواج و خانواده در میان نسل میانه و نسل حاضراست. این پژوهش با هدف دریافت فرایند شکل گیری معنای ازدواج در"نسل میانه" انجام شده است.مشارکت کنندگان این پژوهش کیفی به شیوه نظریه داده بنیاد و با رویکرد سیستماتیک، زنان و مردان تهرانی با تجربه تأهل و طول ازدواج حداقل سی سال هستند. تعداد این افراد تا زمان تحقق اشباع نظری 21نفر است. نتایج بیانگر مقوله محوری معنابخش امن سنت و دو زیر مقوله مقدس اعتباربخش و رویه روشن زندگی است. مطابق این مقولات زندگی خانوادگی از منظر این نسل تصویری روشن است که در آن تنها لازم است فرد در جایگاه نقشی خود قرارگرفته و ادامه دهنده مسیر از پیش موجود باشد. در این مسیر نیازی به کنشگری فعال جهت ارائه داستان فردی خاص نیست و افراد با ادامه مسیر زندگی از پیش موجود تعهدات خود را انجام می دهند. این یافته بیانگر بنای زندگی خانوادگی نسل میانه بر مبنای تصویر روشن از پیش موجود است که امکان مقایسه تحولات معنایی زندگی خانوادگی از منظر نسل جدید(در مطالعات آتی) را فراهم می سازد.

تازه های تحقیق

تحولات چند دهه اخیر در زندگی اجتماعی سبب تغییراتی در سطوح مختلف خرد، میانه و کلان شده است. صادقی­فسایی و عرفان­منش (1392) در بررسی تأثیر مدرنیته بر زندگی خانوادگی معتقدند تغییرات در این سه سطح به ‌تناسب یکدیگر رخ نداده و سبب ایجاد عدم توازن در رخدادهای وابسته به آن شده­است. تغییرات در عرصه فردی و میانه سریع‌تر رخ می­دهند درحالی‌که ساختارهای کلان به‌سختی و آهستگی می­توانند با این سرعت تغییرات هماهنگ شوند.

بروز این تغییرات و تأثیر آن بر زندگی افراد سبب می­شود نسبت به ابژه­های عینی موضع­گیری ذهنی خود را تغییر دهند (عرب­خراسانی، قاسمی و ربانی،1399). مسائلی که امروزه افراد در ازدواج با آن مواجه هستند اگرچه همان مسائل قبلی است اما معانی متفاوتی به آن‌ها تعلق‌گرفته است (رزنفیلد[1]،2017). افراد همچنان ازدواج می­کنند، می شوند، اما نه بامعنایی شبیه آنچه نسل پیش از آن‌ها این کار را انجام می­دادند. به­نظرمی­آید آنچه حدفاصل میان این تغییرات معنایی باشد حوادث مدرنیته و از دست رفتن عرصه بی­رقیب سنت و اشتراک آن با دیگر صورت­های زندگی است. این اشتراک معنای یکدست از ازدواج و خانواده را ازمیان­برده و آن را به تعداد افرادی که داوطلب متنوع، متکثر و مختلف کرده است (فاتحی و اخلاصی، 1391).

یافته­های پژوهش حاضر بیانگر آن است که زندگی در عصری که نسل میانه در آن زیست می­کرد، در امن سنت اتفاق می­افتاد: در امنیت امری مقدس و رویه‌ای روشن. در این شیوه زیست ازدواج امری طبیعی و شدنی است (اعزازی، 1380: 145) و نیازی به تصمیم­گیری ندارد. فرد به جهت نمایش بزرگ‌سالی لازم است وارد خانواده شود و با پرداخت سهم خود در برابر نهاد دین و جامعه در جرگه افراد بالغ درآید.

لذت­های زندگی در زمان گذشته محدود و اوقات فراغت نیز به معنای امروز وجود نداشت. فرد در مسیر زندگی ازدواج را یکی از لذت­های زندگی و والدین نیز یکی از لذت­های خود را ازدواج فرزندان خود می­یافتند. فرزندان ادامه­دهنده مسیر زندگی پیشین بودند و جامعه­پذیر کردن آن‌ها مسئولیت والدین محسوب می­شد. به نظر می‌آید آنچه حفاظت از تصویر روشن زندگی سنتی را فراهم می­آورد فرزندآوری است؛ به‌نحوی‌که زن و مرد واسطه‌­ای برای به وجود آوردن فرزندان جهت انتقال آموزه­های سنت در نظر گرفته می‌شدند.

تصویر کلی سنت به‌عنوان آورده نسل­های گذشته، نقشه راهی است که دوره آزمون‌وخطا را طی کرده و بدرستی قادر به تامین اهداف و نیازهای جامعه است. این نقشه راهبر که پرسشی را بی‌پاسخ نگذاشته و فضای ذهنی افراد را تا حد ممکن اشغال کرده است(گیدنز و پیرسون،1998)، به آن اندازه مهم است که هرگونه تخطی یا ایجاد خطر برای مخدوش­کردن آن با عکس­العمل وجدان جمعی مواجه­می­شد. زیستن در فضای سنت هر آنچه را خواهان برهم زدن تعادل بود محکوم و آن را با بی­اعتنایی یا مجازات از میان می­برد (سگالن، 1380: 235). فردی که تن به ازدواج ندهد یا نتواند از عهده تکالیف خانوادگی برآید (مسائل زناشویی یا فرزند آوری) از این نهاد بیرون رانده­شده و شخص دیگری جایگزین آن‌ها خواهد شد (روشنی، غروی نایینی، باستانی، 1399: 65). به‌این‌ترتیب، فضای زیست و تنفس ذهنی انسان‌ها کم تغییر باقی‌مانده و افراد در تاریخچه­ای از پیش موجود زندگی را ادامه وتا حد امکان بی­تغییر به نسل بعد منتقل­می­کردند.

تصویر مذکور از زندگی در سنت، از بااهمیت بودن ساختار و امر کلی در برابر کنشگر ناشی می­شود( فاتحی و اخلاصی، 1391: 118؛ عبدی، 1393: 33). افراد در متن سنت خود را تنها کارگزار این وضعیت می­دانستند. در این وضعیت کم­پرسش، افراد بیش از آن‌که فکر کنند، در اندیشه انجام صحیح وظایف بودند. آنان همچنین در دایره وابستگی خانوادگی "خود" را به نفع حفظ تشخص خانواده حذف می­کردند (عبدی، 1393: 124). ازآن جمله، می­توان به حذف خواست­ها و تمنیات درونی، باقی ماندن در شرایط ناخوشایند و صرفنظر کردن ازجدایی اشاره­داشت. تکرار آنچه پیش از فرد تکرار شده سبب می­شود افراد در مقابل حوادث زندگی کمتر غافلگیرشده (همان: 123) و آن را بخشی از سرنوشت و خود را متعلق به کلان یا گروه بزرگتر بدانند (همان:34). ازآنجاکه سنت برای هر بخش و گروه برنامه خاص خود را ارائه کرده است آنچه فرد انجام می­د 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Process of middle generation marriage and family life meaning making: A GT studying

نویسنده [English]

  • Somayeh Arab khorasani

Assistant prof. University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

چکیده [English]

Marriage is the prelude to entering the long-standing family of institution that its Candidates have different perspectives under the influence of various factors. One of them is generational movements. The fundamental changes in the way of entering, content management and leaving family indicate differences about marriage between the current generation and the previous one. The aim of this study is to find out the process of meaning formation of marriage in the "middle generation" who are on the borderline of experience of their and their parents' lasting marriage and early and multiple arrivals and departures of their children. The participants of this qualitative research based on Grounded theory method (systematic approach) are men and women residents in Tehran, with at least thirty years of experiencing marriage. The number of them until the theoretical saturation were 21 people. The results indicate the core category of the safety of tradition and two sub-categories including sacred validation and clear processor of life. Family life is clear from the perspective of this generation, in which it is only necessary for the person to be in his/her role and continue the path that has already existed. In this way, there is no need for individual's creativity or active action to present a specific individual's story but individuals fulfill their obligations to the society and the next generation by continuing the path of the past. This finding makes it possible to compare the semantic developments of family from the perspective of new generation (in further studies).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Middle generation
  • Marriage
  • Meaning
  • Gender
  • GT
آزاد ارمکی، تقی. (1395). تغییرات، چالش­ها و آینده خانواده ایرانی، تهران: نشر تیسا،چاپ اول
بک، اولریش. (1388). جامعه در مخاطره جهانی، ترجمه: محمدرضا مهدی­زاده، تهران:کویر، چاپ اول.
بهنام، جمشید.(1383). تحولات خانواده؛پویایی خانواده در حوزه های فرهنگی گوناگون، ترجمه: محمدجعفر پوینده، تهران: نشر ماهی.
تورن، آلن. (1380). نقد مدرنیته، ترجمه: مرتضی مردیها، تهران. نشر گام نو.
چابکی، ام البنین. (1392). مطالعه بین­نسلی رابطه نگرش به طلاق و کارکردهای خانواده در زنان شهر تهران، مطالعات زن و خانواده، 1، 158-185. [link]
داریاپور،زهرا. (1382). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی، رساله دکتری ، دانشگاه الزهرا.
روح اله فلاحی،گیلان، روشنفکر، پیام، پورکسمایی، مریم. (1391). بررسی بین­نسلی نگرش به طلاق: مطالعه­ای در استان زنجان، فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 2، 139-156 [link].
روشه، گی. (1386). تغییرات اجتماعی، ترجمه: منصور وثوقی، تهران: نشر نی.
روشنی،شهره، غروی نائینی، نهله، باستانی، سوسن. (1399). روایت زنان از موانع آرامش در زندگی زناشویی، مجله مطالعات زن و خانواده، 8(3)، 29-74.[link] https://doi.org/10.22051/jwfs.2020.31953.2461
سگالن، مارتین. (1388). جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، ترجمه: حمید الیاسی، تهران: نشر مرکز،چاپ پنجم.
شــرابی، هشام. ( 1385). پدرســالاری جدید، ترجمه: احمد موثقی، تهران: انتشارات‏کویر.
صادقی، سهیلا و عرفان منش، ایمان. (1395).گفتمان­ها و خانواده ایرانی: جامعه­شناسی الگوهای خانواده، پس از مناقشه‌های مدرنیته در ایران، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
صادقی، سهیلا و عرفان­منش، ایمان. (1392). تحلیل جامعه­شناختی تأثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی و ضرورت تدوین الگوی ایرانی اسلامی، زن در فرهنگ و هنر، 5(1)، 63-84 [link] https://doi.org/10.22059/jwica.2013.30353
عرب خراسانی، سمیه. (1398). جنسیت و جدایی: روایت زنانه، فصلنامه مطالعات اجتماعی روان­شناختی، 17(1)، 35-62. [link] https://doi.org/10.22059/jsr.2019.74513
عرب خراسانی، سمیه. (1398). جنسیت و جدایی: روایت مردانه، فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی، 26(1)، 425-454[link] https://doi.org/10.22059/jsr.2019.74513
عرب خراسانی، سمیه، قاسمی، وحید، ربانی خوراسگانی، علی. (1398). تقاطع جنسیت و خانواده: فهم مردانه ازدواج و جدایی، مطالعات زن و خانواده، 8(1)، 113-156 [link]. https://doi.org/10.22051/JWFS.2020.23930.1975
علی احمدی، امید و پوررضا کریم سرا، ناصر. (1392). تهدیدهای خانواده و تقابل سنت و مدرنیسم، کتاب ماه علوم اجتماعی، 64، 21-12. [link]
فاتحی، ابوالقاسم و اخلاصی، ابراهیم.(1391). گفتمان‌های اجتماعی زنان در پارادایم سنت و نوگرایی؛ مطالعۀ زنان هجده تا چهل سال شهر شیراز، مجله معرفت فرهنگی، 3، 122-101. [link]
قانعی­راد، محمدامین. (1396). زوال پدرسالاری؛ فروپاشی خانواده یا ظهور خانواده مدنی، تهران: نقد فرهنگ، چاپ اول.
قنــادان،‏ منصور. ‏(1379).جامعه­شناســی (مفاهیم کلیدی)،‏ تهران: ‏آوای‏نور.
کسلر، دیرک. (1394). نظریه‌های جامعه‌شناسی ( از تالکوت پارسونز تا پیر بوردیو). ترجمه: کرامت­اله راسخ، تهران،: جامعه­شناسان.
گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1387). گفتارهایی در مورد جهان رها شده، ترجمه: یوسف حاجی‌عبدالوهاب و علی‌اصغر سعیدی، تهران: نشر علم و ادب.
لبیبی، محمدمهدی .(1393). خانواده در قرن بیست و یکم، تهران: انتشارات علم.
لوید، ژنویو.(1387). عقل مذکر: زنانگی و مردانگی در فلسفه غرب، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: نشر نی.
ملکی، امیر، ربیعی، علی، شکر بیگی، عالیه و بالاخانی، قادر. (1394). بررسی فردی شدن خانواده در ایران با تأکید بر روند تغییرات ساختاری و کارکردی خانواده ایرانی از سال 1335تا سال 1393، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 69، 96-41[link]