زمینه های موثر بر هویت زنان در ایران: مرور نظام مند پژوهش های داخلی در دو دهه گذشته

نوع مقاله : مرور نظام مند

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده مهرستان (مطالعات حکمرانی)،اصفهان ، ایران

2 طلبه سطح ۳ فقه و اصول جامعه الزهرا، دانشجوی دکتری رشته مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، قم، ایران

10.22051/jwfs.2024.43281.2966

چکیده

در دهه های اخیر، تحولات عمیق و گستردة جهانی، سبب کاهش مطلوبیت الگوی زن سنتی و بحران هویت در سازگاری نقش‌های سنتی و مدرن شده است. در زمینه هویت زنان در ایران، پژوهش‌های بسیاری صورت گرفته است. به منظور فهم یکپارچة مسائل و راهبردها و آگاهی از خلاء‌های پژوهشی در این حوزه، خوانشی ثانویه از آنها ضروری است. هدف پژوهش حاضر مرور نظام‌مند پژوهش‌های منتشر شده در حوزه‌ی هویت زنان در ایران در دو دهه 80 و 90 است که در جستجوی اولیه، جمعاً 421 پژوهش کمّی و کیفی بوده و بعد از اعمال معیارهای ورود و خروج، در نهایت 67 پژوهش معتبر انتخاب شده است.
نتایج نشان داد زمینه های هویت ساز زنان عمدتاً تحصیلات و پایگاه اجتماعی و اقتصادی است و هر چه زنان دارای سن کمتر، تحصیلات بیشتر و پایگاه بالاتری باشند، میزان بازاندیشی در مورد هویت جنسیتی بیشتر است. اگرچه هویت زنان در ابعاد مختلفی شامل هویت فردی، هویت ملی، هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت جنسیتی و هویت قومی یا محلی مهم و قابل بررسی است، اما در مطالعات دو دهة اخیر، عمدتاً هویت اجتماعی و هویت جنسیتی، مورد توجه پژوهشگران بوده اند. در کشاکش و تقابل دو وجه هویت سنتی و مدرن، گفتمان جهانی بر محور هویت شخصی مدرن، در مقایسه با گفتمان سیاسی حاکم، تأثیر بیشتری بر زنان داشته است و زنان تحصیل کرده و شاغل که پایبندی مذهبی کمتری دارند بیش از سایر تیپ‌ها در برابر الگوی ارائه شده برای زنان از سوی گفتمان حاکم، مقاومت و تعارضات هویتی کمتری را تجربه میکنند.

تازه های تحقیق

تاکنون پژوهش‌های متعددی به ویژه از دهه 80 به این سو در موضوع هویت زنان در ایران و عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته‌‌‌‌‌است. تحلیل ثانویة این مطالعات، امکان فهم جامعی از زمینه­های هویت­یابی زنان در جامعه ایرانی را فراهم می‌آورد. مطالعات مروری برای استفاده بهینه از حجم بالای اطلاعات تولیدشده توسط مقالات و ارائه ترکیبی از شواهد به­طور خلاصه، مورد توجه پژوهشگران رشته‌های مختلف در دنیا قرار گرفته­اند. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش مرور نظامند بر روی 67 سند- شامل 34 پایان­نامه و 33 مقالة پژوهشی-‌‌ انجام گرفت که پس از غربال 421 پژوهش کمی‌و کیفی منتشر شده در دو دهه 80 و 90 در داخل کشور انتخاب شدند.

مرور پژوهش­ها نشان می­دهد مهمترین عوامل مؤثر بر هویت زنان به ویژه بازتعریف هویت اجتماعی توسط آنان، تحصیلات، اشتغال، سن و وضعیت اقتصادی خانواده است. پس از آن، سبک زندگی، مصرف گرایی و جهانی شدن، شبکه‌‌ها‌‌‌‌ی مجازی و رسانه، رمان، کتاب و ادبیات، زمینه­های مهم مؤثر بر هویت زن مسلمان ایرانی بوده و نوعی بحران هویت در تقابل با سنت و مدرنیته برای زنان ایرانی را موجب شده‌‌‌‌‌‌‌است.

رویکرد سازه­گرایی اجتماعی، لنز نظری اغلب پژوهش­های انجام­شده در حوزه هویت زنان بوده‌‌‌‌‌است که تأکید را بر ساخت هویت در تعاملات اجتماعی و نوعی برساخت تاریخی تلقی می­کند. رویکردی که در برابر ذات­گرایی و ابتناء هویت بر تفاوت­های طبیعی قرار دارد و لذا هویت جدید زنان که متأثر از سطح تحصیلات، نوع اشتغال و مصرف رسانه است را یک تحول طبیعی در گذار تاریخ می­پندارد.

دو عبارت «هویت سنتی» و «هویت مدرن» از تمایزات مهم مفهومی‌در موضوع هویت است. به‌طوریکه در جوامع سنتی، مرجعیت­های مذهب، خانواده و قومیت از مهم­ترین عوامل مؤثر بر هویت افراد محسوب می­شدند و اصطلاحاً سبک زندگی و هویت شخصی سنتی را ایجاد می­کنند، اما در جوامع مدرن عواملی مانند سرمایه فرهنگی که دست­آورد خودِ افراد جامعه است، سبک زندگی و هویت شخصی مدرن را بر می­سازد. نتایج پژوهشی که تعارض­های هویت جنسیتی سنتی و مدرن و عوامل مؤثر بر آن را در میان 380 زن 24 تا 34 ساله را بررسی کرده، حاکی از تعارضات هویتی کمتر در مورد کسانی است که در شرایط زندگی مدرن­تر (تحصیلات بیشتر، اشتغال و استفاده بیشتر از رسانه­های بین­المللی) و رفاه بیشتر زندگی می­کنند و تجربة تعارضات هویتی بیشتر، در زنانی است که در شرایط زندگی سنتی­تر (تحصیلات پایین­تر، بدون شغل و استفاده کمتر از رسانه‌‌ها‌‌‌‌ی بین­المللی) و رفاه کمتر هستند. همچنین براساس این پزوهش، زنان متاهل تعارضات هویتی بیشتری نسبت به زنان بدون همسر دارند و افرادی که والدینشان پایبندی مذهبی بیشتری دارند، به تعارض هویتی بیشتر و کسانی که والدینشان پایبندی مذهبی کمتری دارند، به تعارض کمتری دچارند (میراشه، 1391).

نتایج این پژوهش با مطالعة دیگری در موضوع الگوی تعارض هویتی زنان (معروف­پور و همکاران، 1397) همخوانی دارد که گویای وجود تعارضات هویتی برای زنان در هر دو بُعد فردی و جمعی است. به‌طوریکه خصیصه­های مدرن شدن، زنان را در تعارض با ویژگی­های روانی و جسمانی زنانه و نیز ایفای نقش­ها و ارزش­های خانوادگی قرار داده‌‌‌‌‌است.

مطالعات هویت زنان در ایران، عمدتاً در ابعاد هویت جنسیتی و هویت اجتماعی زن و بازتعریف آنها بر اثر متغیرهای مستقل مختلف و در پارادایم اثباتی انجام گرفته‌‌‌‌‌است. همچنین گفتمان جنسیتی در مقابل گفتمان خانواده، وجه غالب را در تحلیل هویت داشته و کمتر به نقش زن در خانواده و نسبت میان هویت مادری و همسری با هویت اجتماعی و جنسیتی پرداخته شده‌‌‌‌‌است. از دیگر خلاء­های پژوهشی این حوزه، بررسی عوامل مؤثر بر هویت زنان با لحاظ تنوع در گروه­های هدف و مناطق مختلف کشور است. بر این اساس می­توان اذعان داشت در مطالعات بررسی شده، در سه بخش نظری (تقلیل به گفتمان جنسیتی)، مساله­شناختی (تقلیل به هویت اجتماعی و ضعف تنوع در گسترة موضوع) و روش­شناختی (غلبة رویکرد کمی‌در پژوهش­ها) قابل­نقد است و پژوهش­های جدید می­تواند با انتخاب گروه­های هدف مختلف از زنان، اتخاذ روش­های کیفی، انتقادی و ترکیبی در جهت فهم عمیق­تر و جامع­تر از زمینه­ها، نگرش­ها، پیامدها و رفتارهای مبتنی بر هویت، توجه به موضوعات روزآمد همچون رشته­های تحصیلی متفاوت، نوع و شرایط شغلی گوناگون، مدیریت بدن، مصرف موسیقی و برنامه­های جدید همچون اینستاگرام و مانند انجام شود.

رصد پژوهش­های جدید در حیطه موضوعی هویت و عوامل مؤثر بر بازتعریف خود نشان می­دهد با توجه به تحولات امر جنسی، مسئله ارتباط هویت و عمل­های جراحی تغییر جنسیت و فهم خود در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دارای اهمیت وافری گشته و یک مساله نوپدید و مهم در جریانات اجتماعی امروز جهان رقم زده‌‌‌‌‌است. ارتباط وثیق جنس و جنسیت در ساحت­های مختلف می­تواند مسئله هویت زنان را با وجود پیچیدگی­های گسترده کنونی، به بحرانی جدی­تر و عمومیت­یافته­تر در ارتباط با تعیین­کننده­های سبک زندگی نوین و ابعاد بدن­مندی زنانه به­ویژه در ارتباط با تکنولوژی، اینترنت، تصویر ذهنی و پزشکی شدن بدن تبدیل کند. پژوهش­های پیش رو در حوزه هویت زنان لازم است باتوجه به این متغیرهای روزآمد و قدرتمند، برای ترسیم دقیق وضعیت موجود و سپس راهبردپردازی سیاستی و اجتماعی انجام شود.

براساس نتایج این مطالعه به نظر می­رسد خلاءهای پژوهشی موجود در موضوع «زمینه­های مؤثر بر هویت زنان در ایران» عبارت است از:

الف- ارتباط ابعاد مختلف هویتی زنان با یکدیگر و تحولات مربوطه: یکی از خلاءهای جدی در پژوهش­های انجام شده تاکنون این است که اغلب مطالعات بر هویت اجتماعی زنان توجه داشته و هویت دینی، قومی‌یا محلی و ملی آنها را مورد بررسی جدی قرار نداده­اند. همچنین ارتباط بین ابعاد مختلف هویتی مورد بحث قرار نگرفته‌‌‌‌‌است. مانند آنکه عامل تحصیلات و اشتغال زنان که منجر به بازاندیشی در هویت جنسیتی و بازتولید هویت اجتماعی مدرن گشته، بر ابعاد ملی، قومی‌و دینی هویت زنان چه تأثیراتی بر جای گذاشته‌‌‌‌‌است.

ب- مطالعات تطبیقی: از دیگر موارد خلاء پژوهشی در مطالعات هویت زنان این است که مقایسة بین هویت یابی زنان و عوامل مؤثر بر آن در کشورها و جوامع مختلف انجام نشده­است. از رهگذر چنین مقایسه­ای می­توان تأثیرمختصات بومی‌ و  ایرانی- اسلامی‌در هویت­سازی زنان در ایران و تنوع بین گروه­های مختلف را بهتر درک کرد.

ج- تنوع گروه­های مخاطب: گروه­های هدفی که در پژوهش­های انجام شده در دو دهة اخیر مورد بررسی بوده­اند می‌تواند تنوع بسیار گسترده­تری داشته باشد و همچنین لازم است بر زمینه­هایی که موجب می‌شود زنانی که تحصیلات عالی و اشتغال دارند ولی در برابر بازاندیشی هویتی به سبک مدرن مقاومت کرده و سبک­های زنانگی مبتنی بر الگوهای دین­مدار را ارائه کرده­اند پژوهش شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Factors affecting on women's identity in Iran: a Systematic review of researches in the last two decades

نویسندگان [English]

  • Rahele Kardavani 1
  • Masoumeh Nafisirad 2

1 Assistant Professor of Mehrestan Research Institute (Governance Studies), Isfahan , Iran

2 Doctoral student of women and family studies, majoring in Family low, Qom university of Religions and Denominations, Qom , Iran

چکیده [English]

In the past few decades, there have been significant global changes that have led to a decline in the appeal of the conventional female image and have sparked a sense of uncertainty over the compatibility of traditional and contemporary gender roles. Numerous studies have been conducted in the realm of women's identity within the context of Iran. To have a comprehensive understanding of the difficulties and strategies, as well as to identify the existing research gaps within this discipline, it is imperative to engage in secondary reading. The objective of the present study is to conduct a systematic review of the scholarly literature pertaining to the topic of women's identity in Iran during the 2000s and 2010s. Initially, a total of 421 quantitative and qualitative studies were identified through a systematic search. Following the application of predetermined inclusion and exclusion criteria, a final selection of 67 relevant and reliable studies was made.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Systematic review
  • women's identity
  • gender identity
  • identity-forming factors
  • women's social identity
 احمدپور، خسرو، سراج زاده، سید حسین. (1398). هویت ملی در ایران (مرور سیستماتیک مقاله‌‌ها‌‌‌‌ی علمی‌ـ پژوهشی)، فصلنامه مطالعات ملی، 20 (2) 24-3.doi: 20.1001.1.1735059.1398.20.78.1.7. [لینک]
احمدی، ثریا و همکاران.(1394). رسانه و برسازی هویت جنسیتی زنان مطالعه موردی بازنمایی هویت جنسیتی زنان در سریال‌‌ها‌‌‌‌ی «زمانه» و «تکیه بر باد»، پژوهش‌های ارتباطی(81) 57-36 doi:10.22082/cr.2015.15680. [لینک]
ارغوانی، سمانه.(1395). مطالعه مروری سیستماتیک پیرامون ابعاد و ویژگی‌‌ها‌‌‌‌ی هویت ایرانیان خارج از کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد. [لینک]
اکبری، اندیشه. (1397). برساخت هویت زن در مدرنیته ایرانی و کرد آن در مشروطه. پایان نامه دکتری، دانشگاه کاشان. [لینک]
امیری حیدری، اسما. (1390). بررسی رابطه بین هویت شخصی و سبک زندگی در بین زنان 18-45 سال شهر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان. [لینک]
اوجانی، ریحانه.(1394). مقایسه سبک‌‌ها‌‌‌‌ی هویت و تصور از خود در گروهی از زنان و مردان نارضای جنسیتی با افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
ایمان، محمدتقی، حائری، فاطمه.(1391). بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی مرتبط با هویت جنسیتی دختران جوان: نمونه مورد مطالعه دبیرستان‌‌ها‌‌‌‌ی ناحیه دو شهر شیراز، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 10 (4)‌‌ 40-7. doi:10.22051/JWSPS.2012.1431[لینک]‌‌‌‌
آذری، غلامرضا، تاکی، علی.(1390). تحلیل جامعه شناختی هویت زن در سینمای بیضایی و مهرجویی، فصلنامه پژوهش‌های کاربردی در علوم رفتاری (ابهر)، (7) 18-1. [لینک]
آویارد، هلن. (1390). چگونه یک مطالعه مروری انجام دهم؟ راهنمای کاربردی انجام پژوهش، پایان‌نامه و نگارش مقالات‌‌ مروری در علوم اجتماعی و پزشکی. مترجم: پوریا صرامی‌فروشانی، فردین علی‌پور‌گراوند، جامعه شناسان، تهران. [لینک]
بلوری، مژگان، علیرضانژاد، سهیلا. (1400). بازتعریف هویت زنان همسر از دست داده: مطالعه ای در محله‌‌ها‌‌‌‌ی افسریه و عباس آباد شهر تهران، زن در توسعه و سیاست، 19 (1) 166-141 doi.org/10.22059/jwdp.2021.314004.1007917[لینک]
بیات، فرزانه. (1396). بررسی رابطه هویت و سرمایه جنسی (مورد مطالعه: زنان عضو باشگاه‌‌ها‌‌‌‌ی ورزشی شهر قزوین). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
پاکروش، کبری. (1383). بررسی نگرش حاکم بر رمان‌‌ها‌‌‌‌ی منتخب زنان نسبت به هویت زنان بعد از دهه هفتاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. [لینک]
پیشگاهی فرد، زهرا و همکاران. (1389). تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت زنان در ایران (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران). زن در توسعه و سیاست، 8 (2) 209-189. [لینک]
تانگ، رزمری (1393)، درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نی. [لینک]
توانگر، معصومه. (1395). مطالعه رابطه پویایی هویت زنانه و تعارضات زناشویی (مورد مطالعه: زنان ساکن یزد). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد. [لینک]
توفیق، ابراهیم، دعاگویی، فاطمه. (1392)، فرآیند شکل گیری هویت جدید زن در ایران از دوران ناصری تا پایان پهلوی اول، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 10 (36) 60-41. [لینک]
جباری، مریم (1395). مقایسه طرحواره‌‌ها‌‌‌‌ی ناسازگار اولیه، سبک‌‌ها‌‌‌‌ی هویت و روابط والد فرزندی در زنان معتاد و غیر معتاد شهر اهواز. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. [لینک]
جمشیدی، فائزه (1400). هویت اخلاقی زن در سینمای ایران. تهران: اندیشه احسان. [لینک]
جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمه تورج احمدی، تهران: شیرازه. [لینک]
حاتمی، محمدرضا، مذهبی، سارویه. (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود، مطالعات‌‌ فرهنگی ایران، 4 (2)‌‌ 209-185doi.org/10.7508/ijcr.2011.14.008. [لینک]
حسینی، سید حسن و ایزدی، زینب. (1395). پدیدار شناسی تجربه زیسته زنان مجرد جمعیت مورد مطالعه: زنان مجرد بالای 35 سال شهر تهران، مطالعات اجتماعی روان­شناختی زنان، 14 (1) 41-72.   doi:10.22051/JWSPS.2016.2332 [لینک]
خدری، کژال (1396)، هویت زنان روستایی و رابطه آن با فعالیت‌‌ها‌‌‌‌ی اجتماعی- اقتصادی و سیاسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوزستان. [لینک]
خواجه نوری، بیژن و همکاران.(1393). مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی مطالعه موردی: جوانان شهر بندرعباس، فصلنامه مطالعات ملی، 15 (1) 95-120. [لینک] doi: 20.1001.1.1735059.1393.15.57.5.4
دو بووار، سیمون (1396). جنس دوم (جلد اول)، ترجمه قاسم صنعوی، تهران: توس، چاپ 10. [لینک]
دراهکی، احمد، اخوان ارمکی، معصومه، احمدنیا، شیرین.(1401). رابطه هویت جنسیتی بازاندیشانه با رفتار باروری زنان: مورد مطالعه زنان دارای همسر مناطق شهری شهرستان کاشان، نامه انجمن جمعیت شناسی ایران، 17 (34) 113-144 doi: 10.22034/JPAI.2023.1986348.1260 . [لینک]
رجبی، مریم. (1387). بررسی جامعه شناختی باز تعریف ھویت زنان و گرایش آنان به جراحی‌‌ها‌‌‌‌ی زیبایی در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
رضایی‌دره‌ده، مریم. (1390). بررسی رابطه تعارض نقش‌‌ها‌‌‌‌ی شغلی-خانوادگی و بحران هویت زنان شاغل شهر خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو علی سینا. [لینک]
رفعت­جاه، مریم. (1386). هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد. مطالعات راهبردی زنان، 10 (38)،135- 179 [لینک].
رفعت­جاه، مریم. (1387). تأملی در هویت زن ایرانی. تهران:دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ. [لینک]
رفعت­جاه، مریم، روح افزا، فائزه. (1391). مطالعه عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نگرش به هویت دینی زن مسلمان. مسائل اجتماعی ایران، 3 (2) 61-92doi: 20.1001.1.24766933.1391.3.2.3.8.‌‌ [لینک]
رفیعی­مقدم، فاطمه، فتحی آشتیانی، علی. (1399). کشف عوامل بازدارنده زوجین از فرزندآوری در دهه اخیر (مرور ساختارمند). فصلنامه فرهنگی ـ تربیتی زنان و خانواده، 15 (38) 155-175.‌‌ doi: 20.1001.1.26454955.1399.15.53.7.2 [لینک]
رهبر مهرپور، بهناز و همکاران. (1398). تبیین رابطه شبکه اجتماعی مجازی اینستاگرام و بازتعریف هویت جنسیتی زنان، پژوهش نامه زنان، 10 (2) 85-112doi:‌‌ 10.30465/WS.2019.4362.‌‌ [لینک]
رئوف ملایری، مریم و همکاران. (1397). نقش خانواده و مدرسه در شکل‌گیری هویت جنسیتی دختران، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، 6 (3) 302- 311. doi: ‎ 10.30699/acadpub.ijhehp.6.3.302[لینک]
زارع زاده، لیلا. (1393). بررسی رابطه سبک‌‌ها‌‌‌‌ی زندگی و راهبردهای مقابله ای استرس با هویت اجتماعی زنان شهر ابرکوه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد مرودشت. [لینک]
زرگر شیرازی، فریبا. (1388). مروری بر دیدگاه‌‌ها‌‌‌‌ی مربوط به هویت جنسیتی زنان، زن و فرهنگ، 1 (2) 33-47.‌‌ [لینک].
زیبایی نژاد، محمدرضا. (1388). هویت و نقش‌های جنسیتی (مجموعه مقالات). تهران: ریاست جمهوری، مرکز امور زنان و خانواده. [لینک]
ساروخانی، باقر، رفعت جاه، مریم. (1383). زنان و باز تعریف هویت اجتماعی. مجله جامعه شناسی ایران، 5 (2) 133-160. doi: 20.1001.1.17351901.1383.5.2.5.4[لینک]
ساروخانی، باقر، رفعت جاه، مریم. (1383). عوامل جامعه شناختی مؤثر در باز تعریف هویت اجتماعی زنان. پژوهش زنان، 2 (1) 71-91. [لینک].
سالی چگنی، اکرم. (1386). جهانی شدن و هویت زنان در ایران «مطالعه موردی شهر رشت». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان. [لینک]
سجادی، سید مهدی. (1383). بررسی تطبیقی هویت زن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم و دلالت‌‌ها‌‌‌‌ی تربیتی آن، پژوهش­های آموزش و یادگیری، 11 (6) 43-54. [لینک].
سفیری، خدیجه و حدیث میرزامحمدی. (1394). بررسی ارتباط هویت جنسیتی زنان متاهل با نگرش آنها به حقوق زوجین، پژوهش نامه زنان، 6 (3) 103- 122. [لینک].
سفیری، خدیجه و سیده عقیله محمدی. (1384). هویت جنسیتی مادران و دختران، شکاف یا تفاوت؟، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 2 (1) 107- 139. doi: 10.22067/jss.v0i0.5250[لینک]
سلطانی، مهدی. (1392). هویت زن و مرد در نگاه حکمت اسلامی‌و دلالت‌‌ها‌‌‌‌ی آن برای طراحی نظریه ای درباره تحکیم خانواده، اسلام و مطالعات اجتماعی، 1 (3) 120-141. [لینک].
سلطان‌محمدی، عطیه، پورسید آقایی، زهراسادات. (1402). آسیب‌شناسی پدیدارشناسانه هویت جنسیتی دختران نوجوان در فضای مجازی، فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 14 (54) 61- 84doi: 10.22054/qccpc.2023.71537.3058. .‌‌ [لینک]
سهراب زاده و همکاران. (1397). برساخت هویت زنانه در متون روشنفکری ایران (عصر مشروطه تا پایان پهلوی اوّل). فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 61 (1) 151-176. doi: 10.22034/jcsc.2020.39140. [لینک]
شاکری نژاد، شهده. (1391). بررسی پیشینه حجاب در ایران باستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی‌شاهرود. [لینک]
شجاعی، جواد، یزدخواستی، بهجت. (1396). مرور سیستماتیک مطالعات کاهش باروری در دو دهه‌‌ی اخیر. مطالعات راهبردی زنان، 19 (7) 137-159. doi: 10.22095/JWSS.2017.51750. [لینک]
طالبی،‌‌ها‌‌نیه. (1395). بررسی رابطه جهانی شدن فرهنگ و هویت جنسیتی بازاندیشانه زنان مطالعه ای در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
طیبی نیا، مهری. (1396). دانشگاه، هویت و سیاست زندگی زنان، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. [لینک]
عریضی، فروغ السادات و همکاران. (1385). ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان (مطالعه موردی دختران دبیرستانی منطقه 5 شهر تهران)، جامعه شناسی ایران، 7 (22) 76- 100doi: 20.1001.1.17351901.1385.7.2.4.7. . [لینک]
عزیززاده، گیتی. (1387). زن و هویت‌یابی در ایران امروز. تهران‏‫: روشنگران و مطالعات زنان. [لینک]
عطارزاده، مجتبی. (1388). رسانه‌‌ها‌‌‌‌ و بازتاب هویت زن در عرصه عمومی، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات زنان، 3 (1) 42-57. [لینک].
علیرضانژاد، سهیلا. (1397). زن کشاورز یا زن خانه دار: مطالعه ای درباب تحول نقش‌‌ها‌‌‌‌ و هویت اجتماعی زنان روستایی، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، 12 (1) 82-104. [لینک] doi: 20.1001.1.20083653.1397.12.0.16.8.
عموزاده، محمد، اسفندیاری، نسیم. (1391). بازنمون هویت اجتماعی در رسانه، بررسی روند تغییرات هویت اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی، زن در فرهنگ و هنر، 4 (3) 138-119.‌‌ doi: 10.22059/jwica.2012.28514. [لینک]
غلامی، علی. (1398). هویت و نقش‌های جنسیتی زن در اسلام، مروری اجمالی و تطبیقی بر نظام جنسیت و خانواده در اسلام. قم: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص). [لینک]
فاضلی دهکردی، مهدی، فرمهینی فراهانی، محسن. (1389). بررسی هویت زن در نهج البلاغه و دلالت‌‌ها‌‌‌‌ی تربیتی آن، پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 8 (15) 141- 156. [لینک].
قائمی‌فر، حسین، حمایت خواه جهرمی، مجتبی. (1388). بررسی تأثیر خانواده بر شکل گیری هویت جنسیتی دختران دانشجوی دانشگاه پیام نور جهرم، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، (3) 83- 102. [لینک].
کردی، مژده. (1394). تأثیر شبکه‌‌ها‌‌‌‌ی اجتماعی مجازی تلفن همراه (مانند وایبر، واتس آپ، تانگو، بیتاک و ...) بر هویت اجتماعی زنان ساکن شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران. [لینک]
کلاوشکی، فرزانه. (1387). بازتعریف هویت اجتماعی زنان با تأکید بر نقش‌‌ها‌‌‌‌ی جدید آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. [لینک]
کوشافر، افسانه. (1394). بررسی مقایسه ای هویت ورزشی ورزشکاران مرد و زن حرفه ای و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
کیذقان، طاهره. (1380). بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان (مطالعه موردی شهر شیراز). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. [لینک]
گرگیج، فریده. (1396). مرور سیستماتیک مطالعات‌‌ کمی‌و کیفی انجام شده در زمینه‌‌ی طلاق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد. [لینک]
گل‌بهاری، ندا. (1401). تقابل هویت جنسیتی فردی و اجتماعی در تک‌زیستی دختران، مسائل اجتماعی ایران، 13(2) 281- 306. doi: ‎ 20.1001.1.24766933.1401.13.2.12.7. [لینک]
گیدنز، آنتونی. (1387). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر مدرن، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نی. [لینک]
لاهیجی، شهلا، کار، مهرانگیز. (1396). ش‍ن‍اخ‍ت ه‍وی‍ت زن ای‍ران‍ی در گ‍س‍ت‍ره پ‍ی‍ش ت‍اری‍خ و ت‍اری‍خ، ت‍ه‍ران: روشنگران و مطالعات زنان. [لینک]
معصوم، وجیهه. (1390). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر نگرش زنان 25 تا 50سال شهر مشهد سال 1389 به هویت مدرن خویش. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران. [لینک]
معروف‌پور، مینا و همکاران. (1397). ارائة الگوی تعارض هویتی زنان، فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 10 (38) 43- 68. [لینک].
ملاسلیمی، سروه. (1394). شناسایی هویت اجتماعی زنان و رابطه‌‌ی آن با انواع مصرف فرهنگی (مطالعه موردی: زنان شهر سنندج). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان. [لینک]
ملبوس باف، رامین، عزیزی، فریدون. (1389). مرور سیستماتیک “Systematic Review“ چیست و چگونه نگاشته می‌شود؟. پژوهش پزشکی، 34 (3) 34- 37. [لینک].
منشی، مرجان. (1390). بررسی تأثیر عضویت در سازمان‌‌ها‌‌‌‌ی غیر دولتی بر بازتعریف هویت اجتماعی زنان خانه دار مطالعه موردی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. [لینک]
موسوی جشنی، سید صدرالدین. (1392). غیریت سازی در گفتمان فرهنگی امام خمینی. پژوهشنامه متین، 15 (60) 145-156. [لینک].
موسوی، رقیه و همکاران. (1390). تفاوت‌‌ها‌‌‌‌ی جنسیتی در ابعاد هویت دانشجویان، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 2 (8) 31-46. doi: 10.22054/qccpc.2012.5937[لینک]
مومن، رقیه السادات. (1400). بازخوانی هویت زن در سنت علوی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع). [لینک].
مهدی زاده، سجاد، مهدی زاده، محمدامین. (1399). نقش نهادهای فرهنگی و ارتباطی در تحولات هویت جنسیتی زنان در دوره قاجار، فرهنگ و ارتباطات، 2 (8) 283- 310. [لینک].
مهرابی، علی. (1393). تحول هویت جنسی زن در آثار پرفروش رمان نویسان فارسی پس از انقلاب. پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد تهران. [لینک]
میراشه، سمیه. (1391). تعارض‌‌ها‌‌‌‌ی هویت اجتماعی سنتی و مدرن و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی زنان 24 تا 34 شهر قزوین). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
میرزا محمدی، حدیث. (1392). بررسی رابطه­ی هویت جنسیتی زنان متأهل با نگرش آنها به حقوق زوجین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. [لینک]
نظام آبادی، مهری. (1388). زن و قدرت در خانواده (تحلیل محتوای کیفی شش رمان پرفروش دهه اخیر). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. [لینک]
نقدی، اسدالله و همکاران. (1397). تحلیل جامعه شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرفگرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌‌ها‌‌‌‌ی 50، 60 و70 شهر اصفهان. جامعه شناسی کاربردی، 29 (4)‌‌‌‌ 83-208. doi:‌‌ 10.22108/JAS.2018.110010.1334[لینک]
نوری نیک، فیروزه. (1394). بازتعریف هویت اجتماعی و اشکال تجسد یافته ظاهری آن در فضاهای عمومی‌و خصوصی شهر(مطالعه زنان شهر تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. [لینک]
نیازی، محسن، افرا،‌‌ها‌‌دی. (1397). بازسازی معنایی ساخت هویت شخصی پست مدرن(مورد مطالعه: جوانان شهر بجنورد)، فصلنامه علوم اجتماعی، 27 (82) 31-69doi: 10.22054/qjss.2018.24277.1607.‌‌ [لینک]
نیک خواه قمصری، نرگس، منصوریان راوندی، فاطمه. (1393). تاملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی مطالعه موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانه ای، 9 (27) 107-120.‌‌ [لینک].
یاسمین شیرازی، مریم. (1388). بررسی عوامل مرتبط در شکل گیری هویت اجتماعی زنان نسل کنونی و گذشته شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. [لینک]
یوسف مدد، صدیقه. (1399). تکوین هویت زن مسلمان در گذار انقلابی. تهران: ن‍گ‍اه‌ م‍ع‍اص‍ر. [لینک]
یونگ، کارل گوستاو و همکاران. (1400). انسان و سمبل‌‌ها‌‌ یش، ترجمه حسین اکبریان طبری، تهران: دایره، چاپ دوم. [لینک]
 References
Aghamiri, N & Vaziri, S. (2019). Prediction of psychological well-being based on marital intimacy, resilience, and mental health of couples in Tehran. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology, 6(4), 203-210. Doi. 10.32598/ajnpp.6.4.6 [Link]
Ahmad pour, T.(2019). National Identity in Iran A systematic Review (1990-1995). National studies Journal, 20 (2), 3-24. 20.1001.1.1735059.1398.20.78.1.7. [link].
Ahmadi, S., & Aqili, S. V. (2015). Media and Constructing Women Gender Identity Case Study: Representation of Women Gender Identity in TV Series "Zamaneh" & "Tekyeh Bar Bad". Communication Research, 22(81), 57-36 10.22082/cr.2015.15680 [link].
Alsanafi, I. & Noor, F. (2018). “Systematic review of African-American women’s identity struggle in American drama” ,Opcion, January, 34(17):1116-1130. ]link[
Arqavani, S. (2016). Systematic review about the dimensions and characteristics of the identity of Iranians abroad. Master's thesis, Payam Noor University of Mashhad. [Text in Persian].
Akbari. A. (2018). Construction of women's identity in Iranian modernity and its manifestation in the constitution. Ph.D. Thesis, Kashan University. [Text in Persian].
Amiri Hedari. A. (2011). Investigating the relationship between personal identity and lifestyle among women aged 18-45 in Kerman. Master's thesis, Shahid Bahonar University of Kerman. [Text in Persian].
Amber M. Epp, Linda L. Price (2008). Family Identity: A Framework of Identity Interplay in Consumption Practices, Journal of Consumer Research, 35(1), 50- 70, https://doi.org/10.1086/529535. ]link[
Azari. G. R., & Taki. A. R. (2011). Sociological analysis of cinema identity in Zan Mehrjoui and Baizai. Applied Research Quarterly in Behavioral Sciences (Abhar), (7), 9-26. [link].
Aviard. H. (2011). How do I conduct a survey? A practical guide for conducting research, thesis and writing review articles in social sciences and medicine. Tehran: Jamae shenasan. [Text in Persian].
Arizi. F. (2013). Satellite and gender identity of young girls (a case study of high school girls in district 5 of Tehran), Iranian journal of sociology, 7 (22) 76-100. 20.1001.1.17351901.1385.7.2.4.7. [link].
Aziz Zadeh. G. (2015). Woman and finding identity in today’s Iran. Tehran: Illuminators and Women's Studies. [Text in Persian].
Attar Zadeh. M. (2016). Mass media and the reflection of women’s identitiy in public scene. , Women Researches, 3(1), 42-57. [link].
Alireznejhad. S. (2018). Farmer or Housewife: A Study on Transformations in the Roles and Social Identity of Rural Women. Journal of Iranian Social Studies, 12 (1) 82-104. 20.1001.1.20083653.1397.12.0.16.8. [link].
Amouzadeh. M. & Esfandyari. N. (2012). Social Identity Representation in Media Examining the Social Identity Changes in Women in the Cinema After Islamic Revolution. Journal of Woman in Culture and Arts, 4 (3), 119-138. ‌‌ doi: 10.22059/jwica.2012.28514 [link].
Boolouri. M,‌‌  Alirezanejad. S. (2021). Redefining Identity for Women Who Lost Their Spouses: A research in districts of Afsariyeh and Abbasabad Tehran. Woman in Development and Policy, 19 (1), 141-166. 10.22059/jwdp.2021.314004.1007917 [link].
Bayat. F. (2017). The relationship between identity and sexual capital (case study: female members of sports clubs in Qazvin city). Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity, An International Journal of Theory and Research, 3(2), 131-142, 10.1207/S1532706XID030203. ]link[
Bem, S.L. (1974). The Measurement of Psychological Androgyny, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 155 –162, https://doi.org/10.1037/h0036215. ]link[
Brodwin, P.(2002).Genetics, Identity, and the Anthropology of Essentialism, Anthropological Quarterly, The George Washington University Institute for Ethnographic Research Stable, 75(2), 323-330, 10.1353/anq.2002.0027. ]link[
De Beauvoir. S. (2017). The second gender. Tehran: Tos. [Text in Persian].
Dorahaki.A. & Akhwan Armaki. M. (2022). The Relationship between Reflexivity Gender Identity and Women's Fertility: A Study among Married Women in Urban Areas of Kashan County, Iran. Journal of population association of Iran, 17 (34), 113-144, 10.22034/JPAI.2023.1986348.1260. [link].
Fazeli dehkordi. M. & Farmahini farahani. M. ( 2010). Identity of woman Nahj and its educational implications. Teaching and learning research, 8 (15), 141-156. [link].
Fayaz. E. & Khezri. F. (2015). The examine of Muslim-Iranian women’s identity through the Gender concepts. Iranian Journal of Anthropological Research, 5 (1), 93-106. 10.22059/IJAR.2015.58752.‌‌ [link].
Gholami. A. (2018). Women's identity and gender roles in Islam, a brief and comparative overview of gender and family system in Islam. Qom: Al-Mustafa International Translation and Publishing Center. [Text in Persian].
Girgij. F. (2016). A systematic review of quantitative and qualitative researches conducted in the field of divorce. Master's thesis. Payam Noor University of Mashhad. [Text in Persian].
Golbahari. N. (2022). The contrast of social and personal gender identity in girls' single life. Social Problems of Iran. 13 (2), 281-306.  ‎ 20.1001.1.24766933.1401.13.2.12.7. [link].
Giddens. A. (2008). Modernity and individuality: society and personal identity in the modern era. translated by Nasser Moafaqian. Tehran: Ni. [Text in Persian].
Ghaemi Far. H. & Hmayat Khah Jahromi. M. (2009). A Survey to the influence of family on the formation of gender identitiy among the girl students of the university of payam-e noor jahrom branch. Research Youth, Culture and Society (3) 83-102. [link].
 Hatami. M. R.,&‌‌  Mazhabi. S. (2011). Media and Women's View to Their Gender Identity. Iranian cultural studies, 4(2), 185-209. doi.org/10.7508/ijcr.2011.14.008 [link].
 Hosseini. S. H. & Izadi. Z. (2016). The Phenomenology of lived Experiences Of Women Over 35 Years of‌‌‌‌ ‌‌‌‌ Age Who Have Never Married In Tehran. Social psychological studies of women, 14(1), 41-72. 10.22051/JWSPS.2016.2332 [link].
Iman, M. T., & Haeri. F. (2012). Socio-Cultural Factors and Girls' Gender Identity .Case: High School Girls of Educational District Two in the City of Shiraz. Women’s Studies Sociological and Psychological,10 (4), 7-40. [link].
Jabari. M. (2016). Comparison of primary maladaptive schemas, identity styles and parent-child relationships in addicted and non-addicted women in Ahvaz. Master's thesis. Shahid Chamran Universit, Ahvaz. [Text in Persian].
Jamshidi. F. (2021). The moral identity of women in Iranian cinema. Tehran: Andisheh Ehsan. [Text in Persian].
Jenkingz. R. (2002). Social identity. Tehran: Shiraz. [Text in Persian].
Jung Carl. G. (2021). Man and his symbols, translated by Hossein Akbarian Tabari. Tehran: Dakhra, second edition.
Kordi. M. (2014). The effect of mobile virtual social networks (such as Viber, WhatsApp, Tango, Bitac, etc.) on the social identity of women living in Tehran. Master's thesis. Payam Noor University. [Text in Persian].
Kalavashki. F. (2007). Redefining women's social identity by emphasizing its new roles. Master's thesis. Allameh Tabatabai University. [Text in Persian].
Kushafar. A. (2014). A comparative study of sports identity of male and female professional athletes and social factors affecting it. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Kizghan. T. (2000). Investigating factors affecting women's social identity (Shiraz city case study). Master thesis Shiraz University. [Text in Persian].
Khedri. K. (2017). The identity of rural women and its relationship with socio-economic and political activities. Master's thesis, Khuzestan University. [Text in Persian].
Lahiji. Sh. & Kar. M. (2016). Recognizing the Iranian woman's identity in the scope of prehistory and history. Tehran: Roshangaran and Women's Studies. [Text in Persian].
Masoum. W. (2011). Investigating the relationship between social, cultural and economic capital on the attitude of women aged 25 to 50 in Mashhad city in 2010 towards their modern identity. Master's thesis. Payam Noor University. Tehran. [Text in Persian].
Maaroof por. M. (2018). Presenting the model of women's identity conflict. Woman and family Study, 10 (38), 43-67. [link].
Molaslimi. S. (2015). Identifying the social identity of women and its relationship with the types of cultural consumption (case study: women of Sanandaj city). Master's thesis, University of Kurdistan. [Text in Persian].
Malboosbaf. R., & Azizi. F. (2010). What is systematic review and how we should write it?. Research in Medicine. Medical research, 34 (3), 203-207. [link].
Monshi. M. (2011). Investigating the effect of membership in non-governmental organizations on redefining the social identity of housewives, a case study in Tehran. Master's thesis. Allameh Tabatabai University. [Text in Persian].
Mousavi Jashani. S.S. (2013). Alienation in the cultural discourse of Imam Khomeini (pbuh). Matin research paper,15 (60), 145-156. [link].
Musavi. R. (2012). Sexual differences in Identity aspects of Students. Journal of Counseling Culture and Psychotherapy,2 (8), 31-46. [link].
Momi. R. (2021). Rereading the identity of women in the Alevi tradition. Tehran: Imam Sadiq University (AS). [Text in Persian].
Mahdizadeh. M. & Mahdizadeh. S. (2020). The role of cultural and communication institutions in the evolution of women's gender identity in the Qajar period. Culture and communication, 2 (8), 238- 308. [link].
Mehrabi. A. (2013). The transformation of female gender identity in the best-selling works of Persian novelists after the revolution. PhD thesis. Tehran Azad University. [Text in Persian].
Mirashe. S. (2011). Conflicts of traditional and modern social identity and factors affecting it (case study of women 24 to 34 in Qazvin city). Master's thesis. Al-Zahra University. [Text in Persian].
Mirza Mohammadi. H. (2012). Investigating the relationship between married women's gender identity and their attitude towards spouses' rights. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Nizamabadi. M. (2009). Women and power in the family (qualitative content analysis of six best-selling novels of the last decade). Master's thesis. Allameh Tabatabai University. [Text in Persian].
Noori nic. F. (2015). Redefining social identity and its embodied forms in public and private spaces of the city (study of women in Tehran). Master's thesis, Al-Zahra University.
Niazi. M. & Afra. H. (2018). Semantic Reconstruction of the Structure of the Postmodern Individual Identity (Case Study: The Youth of Bojnourd). Social Sciences, 27 (82) 183- 208. 10.22054/qjss.2018.24277.1607. [link].
 Nikkhah Ghamsari. N. & Mansourian Ravandi. F. (2014). The Relationship Between Cyber Space and Gender Identity, Case Study of the Internet Users in Kashan, Iran. Media Studies, 9 (27), 107- 120. [link].
Ojani. R. (2016). Comparison of identity styles and self-concept in a group of men and women with gender dissatisfaction with normal people. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Pakrosh. K. (2004). Investigating the ruling attitude of selected women's novels towards women's identity after the seventies. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Pishgahi Fard, Z., Ansari Zadeh, S., Karami, A., & Parhiz, F. (2010). Interaction in Cyberspace and its effect upon women’s identity in Iran. Woman in Development & Politics8(2), 189-209.[link].
Rajabi. M. (2008). Sociological study of redefining women's identity and their tendency towards cosmetic surgery in Tehran. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Rezaee Dreh Deh. M. (2011). Investigating the relationship between career-family role conflict and identity crisis of working women in Khorramabad city. Master's thesis, Bou Ali Sina University. [Text in Persian].
Rafat Jah. M. (2007). Women's human identity in the challenge of makeup and fashion. Women's Strategic Studeies, 10 (38) 135-179. [link].
Rafat Jah. M. (2008). A reflection on the Iranian woman's identity. Tehran: University of Tehran, Publishing and Printing Institute. [Text in Persian].
Rafat Jah. M. & Roh Afza. F. (2012). A study of social and cultural factors affecting the attitude towards Muslim women's religious identity. Social Problems of Iran, 3 (2), 92-61. 20.1001.1.24766933.1391.3.2.3.8.‌‌ [link].
Rafiei Moqaddam. F. & Fathi Ashtiani. A. (2021). Discovery of the Factors Inhibiting Couples from Childbearing in the Last Decade (A Systematic Review). The Women and Families Cultural- Educational Quarterly, 15 (38), 155-175. 20.1001.1.26454955.1399.15.53.7.2 [link].
Rahbarmehrpo. B. & Rashidi. E. (2019). Explain the relationship between the virtual social network Instagram and redefine women's gender identity. Women's Study, 10 (2), 85-112. 10.30465/WS.2019.4362.‌‌ [link].
Raouf Malayeri. M. & Beheshti. S. (2018). The Role of Family and School on the Formation of Gender Identity of Girls: A Qualitative Study. Journal of Health Education and Health Promotion, 6 (3) 302-311. 10.30699/acadpub.ijhehp.6.3.302. [link].
Sarokhani. B. & Rifat Jah.M. (2004). Women and redefining social identity. Iranian journal of Sociology, 5 (2), 133-160. 20.1001.1.17351901.1383.5.2.5.4 [link].
Sarokhani. B. & Rifat Jah.M. (2004). Effective sociological factors in redefining women's social identity. Women research, 2 (1), 71-91. [link].
Sali Chegini. A. (2007). Globalization and women's identity in Iran "Case study of Rasht city". Master's thesis, Gilan University. [Text in Persian].
Sajadi. S. (2004). A comparative study of women's identity from the perspective of modernism and postmodernism and its educational implications. Education and learning research, 11(6), 43-54. [link].‌‌
Safiri. Kh. & Mirzamohammad. H. (2015). Studying the Relationship between Married Women Sexual Identity and their‌‌ Attitudes towards Matrimonial Rights. Women's Study, 6 (3), 103-122. [link].
Safiri. Kh. & Mohammadi. A. (2005). Difference of attitude of mothers and daughters towards their sexual identity. Ferdowsi University of Mshhad, Journal of Social Sciences. 2 (1), 107- 139, 10.22067/jss.v0i0.5250 [link].
Soltan mohammadi. A. & Pour Seyyed Aghaei. Z. S. (2023). Phenomenological pathology of adolescent girls' gender identity in cyberspace. Counseling Culture and Psychotherapy, 14 (54), 61-84. 10.22054/qccpc.2023.71537.3058. [link].
Shakri Nejad. Sh. (2011). Researching the history of hijab in ancient Iran. master's thesis, Shahrood Islamic Azad University. [Text in Persian].
Shojaei. J. & Yazdkhasti. B. (2017). A systematic review of studies of fertility decline in the last two decades. Women's Strategic Studeies, 19 (7),137-159. 10.22095/JWSS.2017.51750 [link].
Talebi. H. (2015). Investigating the relationship between the globalization of culture and the rethinking of the gender identity of women in a study in Tehran. Master's thesis, Al-Zahra University. [Text in Persian].
Tayibinia. M. (2016). University, identity and politics of women's lives. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. [Text in Persian].
Tang R. M. (2014). A comprehensive introduction to feminist theories, translated by Manijeh Najm Iraqi. Tehran: Ni. [Text in Persian].
Tavan gar. M. (2016). Studying the relationship between the dynamics of female identity and marital conflicts (case study: women living in Yazd). Master's thesis, Yazd University. [Text in Persian].
Tofig. A. & Doaagoyi. F. (2013). The process of forming the new identity of women in Iran from the Naseri era to the end of the first Pahlavi. Journal of Applied Sociology, 10 (36), 41-60. [link].
Yasmin Shirazi. M. (2009). Investigating related factors in the formation of social identity of women of the current and past generations in Shiraz. Master thesis, Shiraz University. [Text in Persian].
Yusuf Madd. S. (2019). The development of the Muslim woman's identity in the revolutionary transition. Tehran: Contemporary view.
Zarea Zadeh. L. (2014). Investigating the relationship between lifestyles and stress coping strategies with the social identity of Abarkoh women. Master's thesis, Islamic Azad University, Maroodasht branch. [Text in Persian].
 Zargar Shirazi. F. (2010). A review on approaches of women's gender identity. Woman and Cuhlture, 1(2), 33-47. [link].
Zibayei Nezad. M. R. (2009). Identity and gender roles (collection of articles). Tehran: Presidential Office, Center for Women and Family Affairs. [Text in Persian].