دانشمندی, سعیده, ایزدیخواه, زهرا, مهرابی, حسین علی. (1397). مدل ساختاری ارتباط بین تجربیات کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان. مطالعات زن و خانواده, 6(2), 4-5. doi: 10.22051/jwfs.2017.15931.1479
سعیده دانشمندی; زهرا ایزدیخواه; حسین علی مهرابی. "مدل ساختاری ارتباط بین تجربیات کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان". مطالعات زن و خانواده, 6, 2, 1397, 4-5. doi: 10.22051/jwfs.2017.15931.1479
دانشمندی, سعیده, ایزدیخواه, زهرا, مهرابی, حسین علی. (1397). 'مدل ساختاری ارتباط بین تجربیات کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان', مطالعات زن و خانواده, 6(2), pp. 4-5. doi: 10.22051/jwfs.2017.15931.1479
دانشمندی, سعیده, ایزدیخواه, زهرا, مهرابی, حسین علی. مدل ساختاری ارتباط بین تجربیات کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان. مطالعات زن و خانواده, 1397; 6(2): 4-5. doi: 10.22051/jwfs.2017.15931.1479
مدل ساختاری ارتباط بین تجربیات کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان
2دانشکده روانشناسی و مشاوره- دانشگاه کوئینزلند جنوبی- کوئینزلند-استرالیا
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری ارتباط بین تجربه کودک آزاری، مهارت های ارتباطی و ویژگی های شخصیت مرزی در جمعیت زنان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان 40-20 ساله ساکن شهرستان نجف آباد، استان اصفهان بود که از میان آنها تعداد 400 نفر با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کودک آزاری و غفلت، پرسشنامه مهارت های ارتباطی و مقیاس شخصیت مرزی بودند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از شاخص های برازش، مدل نظری مفروض در پژوهش را مورد تایید قرار داد و نشان داد که ضمن ارتباط مستقیم بین تجربیات کودک آزاری و غفلت و ویژگی های شخصیت مرزی، بین این دو متغیر از طریق مهارت های ارتباطی نیز ارتباط غیر مستقیم وجود دارد (01/0 ≥P). نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که بدرفتاری با کودک به دلیل ایجاد نقص در مهارت های ارتباطی آسیب پذیری زنان را نسبت به رشد ویژگی های شخصیت مرزی افزایش می دهد. بنابراین آموزش مهارت های ارتباطی می تواند به عنوان مداخله ای موثر در این گروه از جمعیت بالینی و به منظور ارتقای کیفیت زندگی آنها در نظر گرفته شود.
The structural model of relationship between child maltreatment, interpersonal skills and borderline personality traits in women population
نویسندگان [English]
saeede daneshmandi1؛ zahra Izadikhah2؛ hossein ali mehrabi3
1department of psychology, university of Shiraz, Shiraz, Iran
2school of psychology and counselling-university of southern Queensland-ًQueensland-Australia
3department of psychology, university of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Aim: The aim of this study was to examine the structural model of relationship between child maltreatment, interpersonal skills, and features of borderline personality in women population. Method: The design of current research was correlation and based on structural equation modeling. The statistical population consisted of all 20-40 aged women living in Najafabad, Isfahan whom 400 women were selected through voluntary sampling. Applied instruments were Child abuse and Neglect Questionnaire, Interpersonal Skills Test, and Borderline Personality Scale. To analyze the data, Path analysis was used. Results: Results of the fitness indexes confirmed the theoretical causal model of the study and indicated that in addition to a direct path between child abuse and neglect and features of borderline personality, there was an indirect relationship between these two variables through interpersonal skills (P≤0/01). Conclusion: These findings suggest that child maltreatment can increase the vulnerability of women to develop borderline personality traits through disturbing interpersonal skills. Thus, Interpersonal skills training can be considered as an effective intervention to improve life quality of this clinical population.
کلیدواژهها [English]
Child maltreatment, Child abuse and neglect, Interpersonal skills, borderline personality, women population